Fiat Aegea voorbode van Bravo-opvolger
Dit wordt (bijna) de nieuwe Fiat Bravo
De Aegea is de opvolger van de Linea, een sedan die nooit bij ons is geleverd. In Turkije - waar de auto ook wordt gebouwd - is het echter een populair model. Je kunt de Aegea zien als de voorbode van de Bravo-opvolger.
De woordvoerder van Fiat Nederland kon echter niet bevestigen dat de Bravo-opvolger hetzelfde lijnenspel (maar dan in hatchbackvorm) krijgt als de Aegea. Dat is dus nog even afwachten en speculeren.
De Aegea, ontworpen in Italië, is ontwikkeld in samenwerking met het Turkse Tofas R&D en zal, net als (onder andere) de Linea, worden gebouwd in de Tofas-fabriek in Bursa. De auto zal vanaf november in 40 landen worden verkocht in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Hij komt echter niet naar Nederland, je zult 'm wel gaan tegenkomen in Zuid-Europa.
In het persbericht wordt benadrukt dat de 4,5 meter lange, 1,78 meter brede en 1,48 meter hoge Aegea vanaf de eerste pennenstreek is ontworpen als een sedan en niet als hatchback waar later nog een kofferbak is aangeplakt. De wielbasis bedraagt 2,64 meter en in de achterbak kun je 510 liter kwijt.
De Aegea is leverbaar met twee Multijet II-diesels en twee benzinemotoren, in vermogen uiteenlopend van 95 tot 120 pk. Je kunt 'm krijgen met handbak of automaat.