AutoWeek Top 50: Citroën C6
De historie van de Citroën C6 begint eigenlijk al in 1999, als de Fransen de C6 Lignage concept-car (foto 10 en 11) laten zien, een studie voor een futuristische limousine. In het jaar daarna staakt de productie van de XM en wordt met de Lignage als voorbeeld een nieuwe limo op de markt gebracht - al komt die pas in 2005.
Binnen Citroën-kringen wordt de C6 met gejuich onthaald. Veel gelukkiger dan met zweefbollen, een buitennissig uiterlijk, een concave achterruit à la CX en een fraai interieur kun je de mensen daar niet maken.
Maar de buitenwereld is een stuk weerbarstiger. Een Franse auto met een dergelijk formaat heeft het altijd moeilijk en de C6 is daarop bepaald geen uitzondering. Hij blijft voorbehouden aan een selecte groep liefhebbers; voornamelijk ondernemers met de vrije beroepen.
In 2012 valt het doek alweer voor de C6. In die zeven jaren zijn er slechts 23.384 stuks geproduceerd. Even ter vergelijk: Mercedes bouwt zo'n 300.000 E-klasses per jaar. Een opvolger is er dan ook nog niet gekomen. Een instant-klassieker is de C6 zeker wel want die status hebben alle grote Citroëns tot op heden bereikt.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

C3 Pluriël en C6: zo wild waren de jaren nul bij Citroën

Confrontatie met Citroën C6 Lignage voelde als ontmoeting met verloren gewaande liefde

Voor minder dan €12.500 rijd je in een van deze stijlvolle sedans

Vijf auto's die net youngtimer zijn geworden



