Volkswagen onthult 10-traps DSG en monsterdiesel

Volkswagen Passat 2.0 TDI
Volkswagen heeft in Wolfsburg tijdens een innovatie-workshop een aantal nieuwtjes getoond. We krijgen onder andere een beresterke nieuwe dieselmotor en een 10-traps DSG op ons bordje.

Downsizen is het toverwoord in autoland, en dat zal het voorlopig ook wel blijven. Volkswagen heeft een nieuwe 2,0-liter viercilinder TDI gepresenteerd, die liefst 14 procent krachtiger en zuiniger is dan de 240 pk sterke biturbodiesel, die onlangs in de nieuwe Passat werd gelepeld.

Het nieuwe blok pompt er dankzij een tweetraps elektrische turbo - een nieuw systeem dat de kleptiming beheert en een injectiesysteem dat 2.500 bar kan hanteren - liefst 272 pk uit. Naar het koppel moeten we voorlopig nog even gissen.

Een andere noviteit is een hagelnieuwe 10-traps DSG-transmissie. De automatische bak gaat in 2016 in productie. Volgens de Duitse technici kan de automaat een koppel tot 550 Nm aan, wat erop wijst dat we hem waarschijnlijk in een breed scala aan toekomstige Volkswagens gaan tegenkomen.

Kijken we verder, dan komen het start-stopsysteem 2.0 tegen. Dit schakelt de motor niet alleen bij stilstand uit, maar ook al bij snelheden onder de 7 km/h. Er is ook een nieuwe 'coasting-functie' bedacht, waarbij de krachtbon zich bij hogere snelheden kan uitschakelen zodra je je voet van het gaspedaal haalt.

Bovenstaande noviteiten maken deel uit van Volkswagens voornemen om in 2018 het meest duurzame automerk ter wereld te zijn.

PRIVATE LEASE Volkswagen

Lezersreacties (152)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.