Volkswagen New Midsize Coupé: kleintje CC

Volkswagen New Midsize Concept
Volkswagen New Midsize ConceptVolkswagen New Midsize ConceptVolkswagen New Midsize ConceptVolkswagen New Midsize ConceptVolkswagen New Midsize ConceptVolkswagen New Midsize ConceptVolkswagen New Midsize ConceptVolkswagen New Midsize Concept

Niches zijn er om gevuld te worden en Volkswagen heeft zich nog even achter de oren gekrabd. Een compacte vierdeurscoupé staat namelijk nog niet in de showroom, maar met deze New Midsize Coupé Concept geven de Wolfsburgers een voorproefje van hun antwoord op de Mercedes CLA.

Volkswagen laat er geen raadsel over bestaan wat we hier voor ons hebben. De Duitsers noemen het beestje bij de naam, en dopen het nieuwste studiemodel New Midsize Coupé, een vooruitblik op een relatief compacte vierdeurscoupé als passend antwoord op Mercedes' CLA-klasse.

Het toekomstige kleine broertje van de Passat CC staat binnenkort te schitteren op de beursvloer van Peking en is met een lengte van 4,57 meter net even korter dan de Jetta. Opvallend genoeg is het studiemodel met 1,84 meter 2 centimeter breder dan de Passat. Met 1,42 centimeter in de hoogte is de NMC-concept bovendien een lagere verschijning dan z'n bestaande broertjes.

Afgaand op de designschetsen denken we dat de nieuwe Volkswagen, geheel conform het carrosserieconcept, hoge schouders en een lage daklijn krijgt. De concept-car staat op 20-inch lichtmetaal en is in een Dragon Red-kleurige jas gestoken. Hij beschikt bovendien over een panoramisch schuif-kanteldak.

Achter de grille zien we 36 'eenheden' die elk weer uit drie verticale delen bestaan. Een stilistisch geintje dat we mogelijkerwijs op toekomstige Volkswagens zullen terugzien. Hetzelfde geldt voor de vormgeving en indeling van de lichtunits. Ook achter de koplampbehuizingen vinden we de verticale lijntjes terug, volgens Volkswagen dienen ze hier ter verkoeling van de ledverlichting. Ook op de bilpartij komen we ledverlichting tegen zoals we dat nog niet van Volkswagen kennen.

Onder de kap houdt dezelfde, 220 pk sterke 2,0-liter TSI zich schuil die we kennen uit de Golf GTI. Een sprintje naar de 100 km/h moet het studiemodel in 6,5 seconden kunnen afleggen, z'n top ligt op 244 km/h. Schakelen gaat uiteraard met een 7-traps DSG-bak, het verbruik moet uitkomen op 6,4 l/100 km. Dankzij z'n bagageruimte van 500 liter kun je in de NMC in elk geval meer meezeulen dan in de Golf GTI, die een kofferbak met een inhoud van slechts 380 liter heeft. De cockpit is rijkelijk voorzien van alcantara en biedt plaats aan vijf personen.

Met het studiemodel wil Volkswagen overigens tonen hoe flexibel de MQB-platformen nu werkelijk zijn. De New Midsize Coupé is namelijk samengesteld uit zowel het MQB-A- als MQB-B-platform.

PRIVATE LEASE Volkswagen

Lezersreacties (74)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.