Geheel nieuwe Audi R8 voor het eerst in beeld
De R8 wacht op aflossing, en het model dat onder deze plakkers schuilgaat en rondjes draait over de Nürburgring moet die taak op zich gaan nemen. De huidige krachtpatser van Audi stuift alweer sinds 2007 over het asfalt en inmiddels is de Lamborghini waaraan-ie verwant is al opgevolgd door de Huracan.
Technische band
Net als met de R8 en de Gallardo zal de technische band tussen de Huracan en de volledig nieuwe R8 groot zijn. De nieuwe, sportieve modellen van Lamborghini en Audi delen namelijk een chassis en ook andere techniek. In het gecamoufleerde prototype van de nieuwe R8 is al een beetje van die verwantschap te zien: de voorzijde is lager dan die van de R8 van nu, terwijl de luchtinlaten vóór en koplampen ook gewijzigd zijn.
Aan de flanken vallen de rondere luchtinlaten op, evenals de grotere, trapeziumvormige ruit boven de krachtbron, terwijl het lijnenspel richting de achterkant ook wat Huracan-achtig aandoet. Bovendien is de achterzijde een stuk breder en valt de enorme diffusor op.
Niet geblazen
We berichtten eerder dat de R8 in de toekomst aangedreven zou kunnen worden door een V6 met turbo's. Dat zal echter voor de opvolger van het huidige model waarschijnlijk nog niet gelden. Gezien de verwantschap met de Huracan, ligt het gebruik van een V10 voor de hand, terwijl ook een V8 – zoals de huidige R8 die heeft – een optie zou kunnen zijn.
We verwachten de nieuwe R8 zeker nog niet dit jaar. Een onthulling in de loop van 2015, als het huidige model alweer zo'n acht jaar in productie is en er ruim meer dan 50.000 exemplaren gebouwd zijn, daar durven we wel een hoop om te verwedden.