Renault strekt stekker uit Fluence ZE
In mei vorig jaar kregen we het bericht dat Renault zich zou terugtrekken uit Project Better Place, een infrastructuur voor de elektrische Fransman bestaande uit accuwisselstations. Kort hierop bleek dat ook de Nederlandse afdeling van het bedrijf, destijds gevestigd op Schiphol, faillissement had aangevraagd.
Renault-CEO Carlos Ghosn lichtte het een en ander toe door te zeggen dat bedrijven niet stonden te springen om hun vloot elektrische auto's om te ruilen voor de Fluence omdat er niet gewacht kon worden op de beschikbaarheid van volledig opgeladen accu's bij de stations.
Ook de consument wilde er niet aan, zo verkocht Renault vorig jaar 13 Fluences ZE, tegenover 547 elektrische Zoe's. Ter vergelijking: Nissan verkocht vorig jaar 462 exemplaren van de Leaf. Het elektro-avontuur van Renault draait evengoed nog op volle toeren.
Renault Nederland bevestigt dat de Fluence inderdaad niet meer besteld kan worden. "De productie van de Fluence ZE is gestopt in de Oyak-Renault fabriek in het Turkse Bursa. Dit heeft natuurlijk voor een groot deel te maken met het faillissement van Better Place." Bovendien was de Fluence ZE in de vorm gegoten van een traditionele sedan, een carrosserievorm die in Nederland minder populair is dan bijvoorbeeld een hatchack. De productie van de Samsung SM3, de Zuid-Koreaanse variant van de Fluence ZE voor de lokale markt, gaat wel gewoon door.
De Fluence met verbrandingsmotor, zoals hij in nieuwe vorm in 2012 al in Istanboel werd gepresenteerd, blijft in landen als Turkije en Rusland ook gewoon in de verkooplijst staan. Onder de kap van die versies ligt een 1.6-liter benzinemotor, gekoppeld aan een X-Tronic variabele transmissie. Dieselen kan met de dCi 110 EDC en dCi 130-motoren.