Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

De Vluchtstrook: Renault Fluence ZE

Een lange kont naar de concurrentie

34
Renault Fluence ZE
Renault Fluence ZERenault FluenceRenault Fluence Z.E. DynamiqueRenault Fluence ZERenault Fluence ZERenault Fluence ZERenault Fluence ZERenault Fluence ZERenault Fluence Z.E. DynamiqueRenault Fluence ZERenault Fluence ZE
Jan Lemkes
  • Jan Lemkes
  • Nieuws
19 januari 2020 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

De Vluchtstrook:

 In ‘De Vluchtstrook’ behandelen we onderwerpen die net of geheel niet thuishoren op de hoofdrijbaan van de nieuws-snelweg. Allerlei curieuze of simpelweg interessante zaken uit de autowereld komen aan bod.

De ontwikkeling van elektrische auto’s gaat momenteel zo hard, dat een blik op een model van enkele jaren terug al snel een sentimentele ‘trip down de memory lane’ wordt. Dat doen we dus graag, maar de Renault Fluence ZE is ook om andere redenen interessant.

Laten we de grootste vraag maar meteen beantwoorden: de Renault Fluence ZE heeft een accu met een capaciteit van 22 kWh en komt daarmee op papier 185 km ver. Daarbij dient ook nog te worden aangetekend dat het hier een ‘oude’ NEDC-meting betreft, zodat er in de praktijk rekening moet worden gehouden met een bereik dat eerder in de buurt van de helft van deze waarde komt.

Ook wat snelheid betreft is Renaults eerste moderne EV niet bepaald een Tesla. De elektromotor brengt 95 pk op de been, waarmee de middelgrote vierdeurs in een weinig indrukwekkende 13 tellen van 0 naar 100. De top ligt op 135 km/h, nauwelijks genoeg om voor 1 maart de nationale maximumsnelheid nog aan te tikken.

In Nederland staat de naam ‘Fluence’ nagenoeg gelijk aan de hier besproken EV, maar wereldwijd is er ook een reguliere Fluence. Het in 2009 gelanceerde model is in feite de sedanversie van de vorige Mégane, al kreeg de auto buiten een eigen naam ook een andere neus mee.

Om van een Fluence een Fluence ZE (‘Zero Emission’) te maken, moest Renault flink aan de slag. De van origine nooit voor een elektrische aandrijflijn ontwikkelde auto bleek lastig om een accupakket te vouwen, dus moest de zaag erin. De kont werd resoluut geamputeerd, waarna een langer exemplaar werd teruggeplaatst. Dat leverde niet alleen compleet andere achterlichten op, maar vooral een erg fors achterste. Het resultaat is visueel wat moeilijk verteerbaar. Waar de reguliere Fluence kan bogen op een prima geproportioneerde koets, ligt het zwaartepunt bij de ZE wel heel nadrukkelijk rond de achteras.

 

Niet alleen figuurlijk, overigens. Het relatief bescheiden accupakket kreeg namelijk een plekje achter de achterbank, waar de meeste EV’s ‘m in op wat gunstiger plekje tussen de wielen verstoppen. Dat dit niet de beste wegligging opleverde, is weinig verrassend.

Renault Fluence

De reguliere Renault Fluence


De Renault Fluence ZE

Samenvattend kunnen we dus stellen dat de Renault Fluence ZE een echte ‘afterthought’ was, een matig uitgevoerde ombouw van een bestaande auto met een beperkte actieradius en bescheiden prestaties. Toch verdient Renault wat krediet, want de Fluence was mooi wel één van de eerste praktische EV’s. Bovendien gaat de elektrische Fluence de boeken in als de eerste en vooralsnog enige EV waarbij ‘battery swapping’ op enige schaal is toegepast. Dankzij de inspanningen van het Israelische Better Place konden Fluence-rijders ook op ‘ons eigen’ Schiphol door een hal rijden waar in enkele minuten het accupakket werd omgewisseld voor een vol exemplaar. Lang wachten bij een laadpaal was daarmee niet nodig. Het concept verdient lof en heeft zeker voordelen, maar sloeg niet aan. Better Place ging in 2013 op de fles en even later verdween ook de elektrische Fluence van het toneel.

  • Houd me op de hoogte over de Renault Fluence
  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
Renault Renault Fluence Elektrische Auto De Vluchtstrook

Lezersreacties (34) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Fluence specificaties
  • Renault Fluence occasions
  • Renault Fluence video's
Advies en informatie
  • Renault Fluence tests
  • Renault Fluence gebruikersreviews
  • Renault Fluence index
PREMIUM
Renault Fluence - Citroën C-Zero

Renault Fluence - Citroën C-Zero

De elektrische auto begint heel voorzichtig een plek te veroveren tussen zijn oliegestookte...

Lees meer
Rij-impressie Renault Fluence

Rij-impressie Renault Fluence

27

Renault is het elektrische offensief begonnen. We gingen op pad met de Fluence, een elektrische...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Terugblik: 'Renault presenteert eerste elektrische auto’s'

    Terugblik: 'Renault presenteert eerste...

    76
    • 16 april 2020
  • PREMIUM
    Renault Fluence - Citroën C-Zero

    Renault Fluence - Citroën C-Zero

    • 15 juli 2014
  • Nieuws
    Renault strekt stekker uit Fluence ZE

    Renault strekt stekker uit Fluence ZE

    56
    • 30 januari 2014
  • Nieuws
    Ook Better Place Schiphol gooit bijltje erbij neer

    Ook Better Place Schiphol gooit bijltje...

    24
    • 29 mei 2013
  • Nieuws
    'Renault trekt zich terug uit Better Place'

    'Renault trekt zich terug uit Better Place'

    35
    • 17 mei 2013
  • Nieuws
    Better Place stopt in VS en Australië

    Better Place stopt in VS en Australië

    15
    • 7 februari 2013
  • Nieuws
    Renault toont nieuwe Fluence in Istanboel

    Renault toont nieuwe Fluence in Istanboel

    31
    • 1 november 2012
Merk
Merk
  • Nieuws
    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    10
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Renault Laguna III - Facelift Friday

    Renault Laguna III - Facelift Friday

    48
    • 24 juni 2022
  • Achtergrond
    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken tweedehands markt

    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken...

    95
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Kleine update voor Renault Zoe

    Kleine update voor Renault Zoe

    23
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech Electric bekend

    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech...

    101
    • 14 juni 2022
  • PREMIUM
    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen...

    • 14 juni 2022
  • Nieuws
    Renault 15 GTL (1978) - Liefhebber Gezocht

    Renault 15 GTL (1978) - Liefhebber Gezocht

    38
    • 8 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden