Gereden: Range Rover Evoque met 9-traps automaat

Range Rover Evoque
Waar je voorheen indruk maakte met een groot aantal cilinders, lijkt dat inmiddels ook op te gaan voor het aantal versnellingen. In de wapenwedloop wie de meeste heeft, presenteert Land Rover de Range Rover Evoque met een negentraps automaat.

Land Rover geeft aan dat de negen versnellingen in de Evoque niet alleen bedoeld zijn om de motor onder zo optimaal mogelijke omstandigheden te laten werken (en daardoor verbruik en uitstoot zo laag mogelijk te houden) of als nieuwe zet in de 'versnellingenrace'. Volgens de Engelsen heeft het vooral te maken met de off-road-capaciteiten van de Evoque: de eerste versnelling is extra kort om het gemis van een terreinreductie in de Evoque te compenseren.

De proef op de som. Wanneer we de gebaande paden verlaten met de Evoque blijkt hij inderdaad z'n mannetje te staan. In hoe verre dit in het behoorlijk ruige terrein is toe te schrijven aan enkel en alleen die extra korte 1 blijft gissen; tal van elektronische systemen schieten te hulp om de auto in bedwang te houden, berg op, en vooral ook berg af. Geen moment hebben we het idee de auto niet onder controle te hebben. Alleen aan het uitslaan van de toerentalteller en in de verte aan het veranderende motorgeluid kunnen we merken dat er geschakeld wordt. En dat is ook zo wanneer we later op strak asfalt het tempo stevig opschroeven. Of we daadwerkelijk alle negen gangen gebruikt hebben? Daar kunnen we slechts naar raden. De transmissie doet zo goed als ongemerkt wat-ie moet doen. Met deze bak weten de ingenieurs van versnellingsbakleverancier ZF de traploze CVT wel heel erg dicht te benaderen.

Meer over de Range Rover Evoque met negen versnellingen lees je binnenkort in AutoWeek.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.