Ford Ka doet het helemaal anders
De huidige Ford Ka is net als het oermodel een autootje dat in het wat hippere deel van het A-segment opereert. Het is altijd een driedeurs, en dankzij frisse kleurstellingen en leuke aankleedmogelijkheden concurreert het model met de auto waar hij zijn basis mee deelt: de Fiat 500. Vorig jaar bleek al dat die strategie niet zo goed werkt als gehoopt: Fords designbaas Martin Smith zag de toekomst van het kleintje donker in.
Gelukkig krijgt de Ka wel een opvolger, maar dat wordt een totaal andere auto dan de huidige. In plaats van een hippe driedeurs wordt het een vijfdeurs model dat zich vooral op de groeimarkten richt, en veel waar en ruimte voor zijn geld moet bieden. Voor het eerst valt ook de Ka onder de 'One Ford'-strategie, wat betekent dat de auto over de hele wereld verkocht zal worden. Het ligt voor de hand dat Fords bekende 1.0 driecilinder Ecoboost voor de aandrijving zorgt, waarbij ook een turboloze variant voldoende moet zijn voor adequate prestaties.
De Nederlandse importeur kon ons niets vertellen over de volgende Ka, dus ook naar de introductiedatum blijft het nog even gissen.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Zo wild waren de jaren nul bij Ford: Focus RS en Streetka

Met €6.500 op zoek naar een compacte auto

Dit zijn de beste beginnersauto's onder de 3000 euro

Praktijkverbruik Ford Ka (2008-2016): Fiat-techniek in Ford-koets



