Lamborghini Cabrera klaar voor het daglicht
Waar de vorige spyshots van de Lamborghini Cabrera nog nachtfoto's waren, is de geheimzinnigheid vandaag een stuk minder. Lamborghini stuurt de auto nu namelijk bij daglicht de Nordschleife op.
Door de camouflage zijn de definitieve lijnen nog moeilijk te zien. De verwachting is echter dat de Cabrera qua looks nadrukkelijk het kleine broertje van de Aventador wordt. Dus dat betekent scherpe, agressieve lijnen geïnspireerd op de luchtvaart.
De Cabrera wordt in samenwerking met Audi ontwikkeld, waardoor de ingenieurs van het Italiaanse merk volgens diverse bronnen (waaronder Autocar) niet helemaal de vrijheid krijgen die ze zouden willen hebben. Lamborghini zou namelijk meer koolstofvezel willen gebruiken, maar Audi dicteert volgens de buitenlandse media het gebruik van aluminium voor de basisstructuur. Dat scheelt in de kosten.
'Atmosferische motor hoort bij Lamborghini-DNA'
Onder de kap kiest Lamborghini naar verluidt gewoon weer voor een atmosferisch blok, aangezien CEO Stefan Winkelmann vorig jaar in een interview met Autocar nog aangaf dat zijn merk dit decennium niet op turbotechniek zou overstappen.
Naar onze inschatting komt de Gallardo-opvolger weer met V10. Deze is zeer waarschijnlijk goed voor meer dan 600 pk, een vermogen dat noodzakelijk is om de zware concurrentie (Ferrari 458 Speciale, McLaren MP4-12C) weerwoord te bieden.
Mochten de woorden van Winkelmann toch door de actualiteit zijn ingehaald, dan is er nog een andere optie: de V8 biturbo die al in onder meer de Audi RS6 ligt. Minder puristisch, maar ongetwijfeld kost het geen enkele moeite om uit dat blok dik 600 pk te halen.
In ieder geval automaat, waarschijnlijk geen handbak
Er komt in ieder geval weer een automatische transmissie beschikbaar. In de Aventador koos Lamborghini doelbewust voor het 'rauwe' karakter van de enkele koppeling en dus is dat type automaat ook een optie voor de Cabrera. De Audi R8-opvolger krijgt waarschijnlijk echter een automaat met dubbele koppeling, en het is ook mogelijk dat Lamborghini die uiteindelijk toch overneemt.
De komst van een handgeschakelde Cabrera is zeer onwaarschijnlijk. Maar een fractie van de Gallardo's rolde met een handbak uit de fabriek in Sant'Agata en inmiddels zijn die handgeschakelde versies zelfs van de prijslijst geschrapt. Ook alle concurrenten (en de recent geïntroduceerde Aventador) zijn alleen met automatische transmissie beschikbaar.
Lamborghini onthult de Cabrera op redelijk korte termijn. De salon van Genève zou een goede optie kunnen zijn, maar wellicht introduceren de Italianen 'm al eerder, bijvoorbeeld op de LA Auto Show of de NAIAS in Detroit. De marktintroductie is sowieso in 2014.
Had je deze auto's al gezien?

Lamborghini Huracán V10 LP610-4 Avio Keramisch Alcantara 5.2 V10 LP610-4 Avio
- 2016
- 55.048 km

Lamborghini Huracán 5.2 610pk V10 LP610-4 |lift|keramisch|elek. stoelen|camera|bluetooth|DAB|stoelverwarming|20" lichtmetalen velgen|
- 2015
- 59.228 km

Lamborghini Huracán 5.2 V10 LP610-4
- 2015
- 69.000 km