BMW trekt doek nu zelf van i8

BMW i8
BMW i8BMW i8BMW i8BMW i8BMW i8BMW i8BMW i8BMW i8BMW i8BMW i8BMW i8BMW i8BMW i8BMW i8
Door gelekte beelden wisten we natuurlijk al hoe de i8 eruit komt te zien, maar nu heeft BMW z'n stekkerracer officieel onthuld!

Zo nu en dan kregen we kleine brokjes informatie op ons bord over de i8, de hybride supercar van BMW. Vandaag wordt een enorm persbericht vanuit Beieren de lucht in gelanceerd.

De plug-in hybrid van BMW legt in totaal 1.490 kilo in de schaal, en heeft een cW-waarde van 0,26. Een laag zwaartepunt, mogelijk gemaakt door het laaggeplaatste accupakket, moet voor een scherp weggedrag zorgen. Heb je dat nodig? Jazeker! Het Duitse elektro-kanon beschikt namelijk over een 1,5-liter driecilinder TwinPower Turbo-blok dat 231 pk en 320 Nm aan koppel produceert. Dat vermogen wordt naar de achterwielen gestuurd via een automatische zesbak. Op zichzelf natuurlijk niet verbazingwekkend, maar er een elektromotor komt de gelederen versterken.

De elektromotor levert 131 pk en 250 Nm aan koppel. Dit vermogen wordt naar de voorwielen gezonden, waardoor de i8 feitelijk een vierwielaandrijver is. In totaal produceert de i8 362 pk en 570 Nm aan gecombineerd vermogen, en daarmee staat de 100 km/h in 4,4 seconden op de klok. Doorsprinten doet-ie tot de 250 km/h op de klok staat. Volgens BMW verbruikt-ie 2,5 liter op de 100 kilometer en stoot-ie 59 gram CO2 per kilometer uit. Bepaald geen verkeerde waarden.

Driving Experience Control en eDrive zorgen ervoor dat de BMW in vijf rijdmodi is in te stellen. In z'n zuinigste stand is er zelfs 35 kilometer volledig elektrisch mee te rijden. Z'n topsnelheid is dan wel begrensd op 120 km/h. In Comfort-modus, zo'n beetje de middelste stand, bedraagt de actieradius 500 kilometer. Via BMW's speciale i Wallbox is de i8 binnen twee uur weer volgeladen, thuis aan het stopcontact is de 5kWh-accu in minder dan 3 uur weer voorzien van prik.

Voor een zo laag mogelijk gewicht heeft BMW veelvuldig gebruik gemaakt van CFRP en aluminium en lichtgewicht glas. Uiteraard wordt de Duitser volgestopt met de nodige ConnectedDrive-snufjes. Park Distance Control, cruise control, Emergency Call, High Beam Assistent, een achteruitrijcamera, Surround View en tal van andere elektronische gadgets zijn van de partij. BMW blaast hoog van de toren door optioneel laser-verlichting aan te bieden voor de koplampen. Hoe dit in de praktijk uit gaat pakken valt nog te bezien, maar als we het persbericht moeten geloven is de verlichting 'plezeierig voor het oog'. Begin volgend jaar staat de i8 bij de dealers.

Video

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (74)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.