Vrimibolide: Audi Oerquattro

Audi Quattro
Audi QuattroAudi QuattroAudi QuattroAudi Quattro (1986)Audi quattroAudi quattroAudi Quattro S1
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Audi Oerquattro

Met zijn hoekige lijnen en uitgeklopte wielkasten is de Audi Quattro, ook wel Oerquattro genoemd, een typisch jaren tachtig-model. 32 jaar geleden maakten we op de Salon van Genève voor het eerst kennis met de 200 pk sterke vierwielaandrijver. Met deze dikke coupé zette Audi de quattro-vierwielaandrijving in de markt.

In 1980 leverde de vijfcilinder turbomotor 200 pk. Dat was voor die tijd heel wat en de Audi Quattro sprintte er in 7,1 seconden mee van 0 naar 100 km/h. De zo lekker klinkende vijfcilinder wist de vierkante Audi toch nog naar een top van 222 km/h te stuwen.

Van meet af aan kwam de Quattro in actie in de rallysport. Audi was de eerste met vierwielaandrijving in die tak van autosport en dat bezorgde de concurrentie slapeloze nachten! In 1982 ging het merk aan de haal met de constructeurstitel. Het jaar daarop ging ook de rijderstitel naar Ingolstadt, die was voor de Fin Hannu Mikkola.

In 1984 was ook Walter Röhrl overgestapt naar Audi, en toen sleepte het merk zowel de constructeurs- als de rijderstitel in de wacht.

Die Oerquattro onderging in 1986 technische wijzigingen In 1986 werd het handmatig te blokkeren middendifferentieel bijvoorbeeld vervangen door een Torsen-variant. Hiermee werd het mogelijk de aandrijfkracht variabel over voor- en achteras te verdelen. Ook optisch waren er wijzigingen, de koplampen werden gemoderniseerd, dat gebeurde al in 1983.
In 1987 kreeg de 2,1-liter er wat cc's bij maar de 2.2 leverde nog altijd 200 pk. Meer trekkracht bij lage toeren hielp 'm wel aan een betere sprinttijd, die zakte van 7,1 naar 6,7 seconden.

Twee jaar later kreeg het blok een 20V-cilinderkop, wat de Oerquattro aan 220 hielp. Daarmee roffelde de coupé naar een top van 230 km/h. Deze versie hield het vol tot 1991, toen de Audi S2 Coupé met dezelfde motor en uiteraard vierwielaandrijving het stokje overnam.

Leuk die 20V-versie, hij verbleekt natuurlijk bij de Sport quattro. De ingekorte versie, die er mede door zijn rechteropstaande voorruit en de korte wielbasis nogal opmerkelijk uitzag. Het turboblok was opgefokt tot 306 pk. Deze homologatiespecial is uiterst exclusief, voor originele exemplaren wordt nu tegen de twee ton in euro's betaald.

De Sport quattro was als rallyauto actief in het Groep B-segment. En jullie kennen natuurlijk allemaal de legendarische video van Walter Röhrl die met zo'n Sport quattro te keer gaat.

Maar ook de 'gewone' oerquattro is een vrij zeldzaam voorkomende Audi. Er zijn er in totaal 11.452 van gemaakt.

Video

Lezersreacties (35)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.