VriMiBolide: Alfa Romeo SZ

Alfa Romeo SZ
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Alfa Romeo SZ!

Alfa Romeo schermt maar wat graag met haar sportieve erfgoed. Toch is het alweer even geleden dat de Italianen een achterwielaandrijver in het gamma hadden, de 8C uitgezonderd. Jammer, want van RWD Alfa's gaat ons bloed sneller stromen. Zeker als het over de waanzinnige SZ gaat. En waanzinnig is een term die de lading goed dekt als het om de Alfa Romeo Sprint Zagato, oftewel SZ gaat. Op zo'n beetje alle vlakken is de Italiaan buitenissig. Dat begint al met de vormgeving, de Alfa ziet eruit als een blokkendoos met moordneigingen. Grappig, want de eerste schetsen voor het model zijn van de hand van Robert Opron, dezelfde man die ook de aalgladde en vooral erg ronde Citroën CX tekende. De zeer in het oog springende koplampen, die in twee groepen van drie gepositioneerd zijn, kwamen later trouwens weer terug in bijvoorbeeld de 159.

Onderhuids is de SZ grotendeels gebaseerd op de Alfa Romeo 75, maar dan wel de raceversie van die auto. Door rijkelijk gebruik te maken van lichtgewicht kunststof weegt de Italiaan maar 1.250 kg en dankzij speciaal ontworpen Koni dempers kan de auto bruut snel de hoek om. Volgens sommige metingen kan de SZ in bochten 1,4 G aan en dat is zelfs vandaag de dag nog een respectabele waarde.

Minder indrukwekkend

Motorisch was de Italiaan minder indrukwekkend, hoewel-ie voor z'n tijd beslist snel was. De eveneens van de 75 afkomstige 3,0-liter V6 werd grondig herzien en schopte het zodoende tot 210 pk. Daarmee kan de beestachtige Italiaan in minder dan zeven seconden naar de 100 en de topsnelheid ligt volgens Alfa op 245 kilometer per uur. In werkelijkheid gaat de auto volgens velen echter veel harder, richting 270, en ook de opgegeven 210 pk lijkt in de praktijk wel erg voorzichtig geschat.

Commercieel werd de SZ geen succes, de komst van een open RZ, Roadster Zagato, kon daar niks aan veranderen. Van die open variant werden er maar 278 geproduceerd, waarmee-ie de boeken in gaat als de Alfa Romeo met het laagste productieaantal aller tijden. Van de coupé werden er alles bij elkaar nog 1.036 gebouwd. Daarmee heeft de Alfa echter nog steeds het exclusiviteitsniveau van een Ferrari.

Kijk, zo doe je dat: een Alfa Romeo SZ op het Circuit in Zandvoort:

Video

Lezersreacties (61)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.