VriMiBolide: Alfa Romeo SZ
Alfa Romeo schermt maar wat graag met haar sportieve erfgoed. Toch is het alweer even geleden dat de Italianen een achterwielaandrijver in het gamma hadden, de 8C uitgezonderd. Jammer, want van RWD Alfa's gaat ons bloed sneller stromen. Zeker als het over de waanzinnige SZ gaat. En waanzinnig is een term die de lading goed dekt als het om de Alfa Romeo Sprint Zagato, oftewel SZ gaat. Op zo'n beetje alle vlakken is de Italiaan buitenissig. Dat begint al met de vormgeving, de Alfa ziet eruit als een blokkendoos met moordneigingen. Grappig, want de eerste schetsen voor het model zijn van de hand van Robert Opron, dezelfde man die ook de aalgladde en vooral erg ronde Citroën CX tekende. De zeer in het oog springende koplampen, die in twee groepen van drie gepositioneerd zijn, kwamen later trouwens weer terug in bijvoorbeeld de 159.
Onderhuids is de SZ grotendeels gebaseerd op de Alfa Romeo 75, maar dan wel de raceversie van die auto. Door rijkelijk gebruik te maken van lichtgewicht kunststof weegt de Italiaan maar 1.250 kg en dankzij speciaal ontworpen Koni dempers kan de auto bruut snel de hoek om. Volgens sommige metingen kan de SZ in bochten 1,4 G aan en dat is zelfs vandaag de dag nog een respectabele waarde.
Minder indrukwekkend
Motorisch was de Italiaan minder indrukwekkend, hoewel-ie voor z'n tijd beslist snel was. De eveneens van de 75 afkomstige 3,0-liter V6 werd grondig herzien en schopte het zodoende tot 210 pk. Daarmee kan de beestachtige Italiaan in minder dan zeven seconden naar de 100 en de topsnelheid ligt volgens Alfa op 245 kilometer per uur. In werkelijkheid gaat de auto volgens velen echter veel harder, richting 270, en ook de opgegeven 210 pk lijkt in de praktijk wel erg voorzichtig geschat.
Commercieel werd de SZ geen succes, de komst van een open RZ, Roadster Zagato, kon daar niks aan veranderen. Van die open variant werden er maar 278 geproduceerd, waarmee-ie de boeken in gaat als de Alfa Romeo met het laagste productieaantal aller tijden. Van de coupé werden er alles bij elkaar nog 1.036 gebouwd. Daarmee heeft de Alfa echter nog steeds het exclusiviteitsniveau van een Ferrari.
Kijk, zo doe je dat: een Alfa Romeo SZ op het Circuit in Zandvoort:
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen