AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Aston Martin upgrade Rapide tot S op de Ring

Aston Martin Rapide S spyshots
Aston Martin Rapide S spyshots
Aston Martin Rapide S spyshots
Aston Martin Rapide S spyshots
Aston Martin Rapide S spyshots
Aston Martin Rapide S spyshots
Aston Martin Rapide S spyshots
Hoe mooi het idee van een vierdeurs Aston Martin ook mag zijn, het merk krijgt de Rapide maar niet aan de man. Met de ontwikkeling van de Rapide S, waar we nu spyshots van hebben, moet daar verandering in komen.

Het is een beetje stil geworden rondom de Aston Martin Rapide. Deze sportieve luxe sedan kan bij lange na niet concurreren met de Panamera, die we op zijn beurt gerust het zoveelste succesnummer van Porsche kunnen noemen. Reden genoeg voor de Britten om de auto door te ontwikkelen, en wel tot een snellere S-variant – in navolging van diverse andere modellen van Aston Martin, zoals de Vanquish en de Vantage, die in de uitvoering met een losse S erachter extra snel zijn.

Onze spionagefotograaf spotte het Britse merk aan het werk met de Rapide S op de Nürburgring. De laatste keer dat dit prototype in actie werd gesnapt, is meer dan twaalf maanden geleden. De camouflage op de voor- en achterbumper verraadt dat we daar de nodige wijzigingen aantreffen, zoals een voorspoiler.

De reguliere Rapide is voorzien van Aston Martin's bekende 6,0-liter V12, die daarin 476 pk ophoest. Voor de S verwachten we dat het vermogen sowieso boven de 500 pk uitkomt – misschien wel tot 550 pk, om de strijd aan te gaan met de Panamera Turbo S. Het prijsverschil blijft waarschijnlijk echter behoorlijk groot (een Rapide kost bijna een ton meer dan een Panamera Turbo). In elk geval verwachten we de onthulling van de Rapide S nog voor het einde van dit kalenderjaar.

Lezersreacties (25)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Mr Vinc
Mr Vinc
  • 0
Ik zou hem sowieso wel willen, in antraciet met bruin leer, of donkerblauw met beige leer
Anoniem
Anoniem
  • 0
Prijsverschil van ongeveer een ton, en het feit dat het niet een Duitse auto is...dan lijkt het me niet zo gek dat Aston de Rapide niet aan de man kan krijgen. Niet dat ik fan ben van Duits, maar denk dat meer mensen een harde plasser krijgen van "Duitse degelijkheid" dan van "Engelse stijl". Persoonlijk zou ik dan toch liever die ton extra neer leggen voor iets exclusiefs, mooiers en stijlvollers maar goed (of voor een Maserati gaan).

maar goed, het blijft een bizar mooie wagen. Hopelijk kan de S die verkopen iets beter maken.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik haalde er laatst 1 in, deze auto is heel groot in het echt. (en lang vooral)
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik vind dat deze auto wel in een ande klasse zit... Maaar duur is hij zeker.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Doe mij maar een Jaguar XJ 5.0 V8 Supercharged Supersport.
Stijlvol, Brits, met 510pk snel genoeg, en naar mijn smaak mooier dan deze Rapide.
Daarbij is die Jag bijna een ton goedkoper dan de normale Rapide.

De Panamera heeft een te simpel dashboard en interieur, zonder de grandeur en luxe van een Jaguar of Aston. Eerder "techno" en onderkoeld. Typisch Duits dus.
I van Runt
I van Runt
  • 0
Hier in Amsterdam, en dan met name Oud-Zuid, sterft het van de Panamera’s.
Genoeg grootverdieners, pooiers, drugsdealers en voetbalvolk die zo’n auto verkiest boven Britse stijl.

Toevallig laatst voor het eerst een Rapide in het echt tegen gekomen, stond stil voor het stoplicht.
Gedurfde combi van lichtblauw met heel licht crèmekleurig interieur. Aangezien er nogal wat autospottertjes bij dat stoplicht stonden gaf de rijder flink gas met als een gevolg een vette acceleratie en de V12 gaf een heerlijk geluid! Prachtig! Beter als het gesis van de Panamera Turbo (S)…

Sindsdien beetje verliefd op deze auto, maar zoals eerder vermeld, zou ik zelf ook voor de XJ Supercharged Supersport gaan!
Anoniem
Anoniem
  • 0
De Panamera is in het echt zeker niet lelijk, tel daar het prijsverschil bij en je weet waarom de Rapide niet verkoopt.
Jafis
Jafis
  • 0
Ik vraag me af of in deze prijsklasse een ton verschil nu zoveel uitmaakt, maar dan moet je wel een beetje mee kunnen komen met de concurrentie.
De "S" zou wat dat betreft wel eens de oplossing kunnen zijn, maar dan is 500 pk zeker nog niet voldoende.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Niet verwonderlijk dat de Rapide niet wordt verkocht. Veel te duur in vergelijking met de Porsche Panamera, Maseratie Quatroporte, Mercedes CLS, en nog een paar waar ik even niet op kom. Vergelijkende prestaties, en prachtige auto, maar te groot prijsverschil.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Vooral de achterkant van de Rapide is niet goed, heeft een hoog Mondeo gehalte.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Tis teveel een stretched versie van een DB9... net zoals je wel eens stretched versies zag van een Lambo Countach. Afboeken, hebben huidige eigenaren een wat langzamer depricierend exemplaar, en nooit meer zoiets maken. Met ruim 5 meter verwacht je elk geval lekker te kunnen zitten; anders loopt het z'n doel voorbij. Nu zullen prospects zeggen dat ze voor die prijs een Vantage krijgen om lekker te kunnen gummen en een Range Rover als je er met meer mensen op uit moet.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@I. van Runt

Wat zeg je nou? Ik woon in Amsterdam Oud Zuid en heb daar nog nooit een Rapide gezien. Ik heb uberhaupt nog nooit een Rapide in het echt gezien. Wel lekker exclusief dus, deze auto.
Aston
Aston
  • 0
Logisch dat de Rapide veel minder verkoopt. De Rapide is een auto voor de echt rijken en de Panamera is gewoon een burgerbak, net als alle Porsches. AM moet exclusief blijven!
londen
londen
  • 0
In het echt valt de Rapide tegen en de Panamera mee. Zag onlangs voor het eerst een Fisker Karma, die is écht mooi.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Lekker belangrijk dat ie minder verkoopt dan die walvis uit Stuttgart.
Dit is zoveel mooier van buiten en van binnen. Dat maakt de meerprijs meer dan goed.
Totaal andere uitstraling en dito kopers.
Als ik moet kiezen tussen stijlvol en het penose imago van de Panamera dan is dat niet lastig.

Zou het zelf alleen lastig vinden om te kiezen tussen een Rapide en een Quatroporte.
Gezien de leeftijd van de Maser wordt het dan toch de Aston.
EWi e
EWi e
  • 0
Heb er wel eens in gezeten, en dan weet je meteen het grote probleem.

De kwaliteitsuitstraling van ht interieur van een AM is niet echt top, Het steekt goed in elkaar maar vergeleken met de concurenten is het echt een slag minder, hoe mooi het ook mag zijn. Dit in combinatie met het grote prijsverschil maakt het hem moeilijk.

Mocht ik ooit het geld er voor hebben dan kwam hij er echter wel, wat een prachtige bak is dit!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Aston Martin upgradeT (alweer)
Anoniem
Anoniem
  • 0
Technisch volledig verouderd naast een Karma of een Tesla Model S. Qua styling vind ik de Rapide ook niet zo indrukwekkend. Hij moet 't schijnbaar hebben van exclusiviteit en "stijl". Ik betwijfel of dat genoeg is...
Quadrifoglio Verde
Quadrifoglio Verde
  • 0
Deze Rapide is 1 van de mooiste auto's uit de prijslijst, de Panamera 1 van de lelijkste. Ik vind het ook oneerlijk die auto's echt met elkaar te vergelijken, daar is het prijsverschil te groot voor.

Bovendien is er maar 1 auto die echt op een "vierdeurs coupe" lijkt en dat is deze Rapide. Hoe graag sommige Duitse merken ook willen...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Heel simpel had ik de centjes dan was deze voor mij. PP prachtig maar deze is toch een trapje hoger.
grandmasterc
grandmasterc
  • 0
Tja, echt exclusieve klasse, die deels handgemaakt wordt, kost nu eenmaal meer dan uitgerekte massaal geproduceerde volkssportwagens. Helaas kunnen niet zoveel mensen 3 ton neer tellen voor een auto en dat doen ze dan liever voor een 2 deurs sportwagenmodel, want dat daalt veel minder sterk in waarde dan een sedan.
Anoniem
Anoniem
  • 0
koop je een licht getuned PP voor en dan ben je nog zeldzamer dan een rapide zuiniger sneller(was je toch al) goedkoper in onderhoud ..en ga is kijken wat het kost om een Aston te verzekeren Pffffff
Anoniem
Anoniem
  • 0
hmmm dat word in een woord: Schitterend
Anoniem
Anoniem
  • 0
tja,, een de panamera is nog 'bereikbaar'. Als je een Rapide kunt kopen neem je toch een db9 voor de mooie dagen en een dikke Merc S-klasse (om rondgereden te worden) in het dagelijkse leven. Hele vette auto, maar snap dat er maar weinig mensen voor zijn.