Curator Spyker op zoek naar 'verdwenen' C8 Preliator
De veelbelovende reïncarnatie van het Nederlandse Spyker ging als een nachtkaars uit. De curator...
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
De AutoRAI van 2001 kent een heuse wereldprimeur, van eigen bodem nog wel: de Spyker C8 Laviolette. Het is de coupéversie van de in 2000 op de Birmingham Motorshow gepresenteerde C8 Spyder. Het is een bijzondere verschijning geworden, met een grotendeels doorzichtig dak, gecombineerd met een opvallende luchthapper voor de achterin gelegen motor, en tal van blank gepolijste exterieurdelen.
Geheel in oude traditie verwijzen vele details van de C8 naar de luchtvaart. De motor komt uit de schappen van Audi; de 4,2-liter V8 is echter door de technici van Spyker opgevoerd tot 400 pk. Een sprintje van 0 naar 100 moet daarmee in slechts 4,5 seconden geklaard zijn. De top ligt op ruim 300 km/h. Overigens kunnen klanten de motor volledig naar eigen wensen laten tunen, waarbij het vermogen tussen de 400 en 525 pk bedraagt. De wielophanging is volledig verstelbaar. Een contactsleutel is niet meer nodig: de personal security card activeert de elektrische systemen van de C8 zodra de eigenaar binnen een bereik van drie meter komt.
De naam Laviolette is ontleend aan de Belgische coureur die tijdens de ontwikkeling van de eerste Spykers begin 20e eeuw veel pionierswerk voor het Nederlandse merk verricht. De mannen achter de wederopstanding van Spyker, Victor Muller en Maarten de Bruijn, maken er geen geheim van: de Spyker C8 moet de competitie aankunnen tijdens de 24 Uur van Le Mans en andere lange-afstands-races. De in september 2001 gepresenteerde C8 Double12 S vormt de basis voor de race-modellen en beschikt over een aërodynamisch gunstiger langgerekte achterzijde. De motor is gelijk aan de andere C8-modellen. De naam is een verwijzing naar het snelheidsrecord dat Selwyn Edge met een standaard Spyker C4 in 1922 tijdens de Brooklands Double Twelve vestigde. In 2004 presenteert het Hollandse merk de C12 Spyder, een prototype met een 6,0-liter W12 van Audi.
De veelbelovende reïncarnatie van het Nederlandse Spyker ging als een nachtkaars uit. De curator...
Speciaal voor de Autosalon van Genève zaagt Spyker het dak van de C8 Preliator. Spyker maakt...
Niet alleen senioren zweren bij een auto met een hoge instap. Steeds meer jongere rijders......
Spyker heeft de C8 Aileron op de weg. Nieuwe foto's van de fabrikant tonen de auto tijdens...
Het is bepaald niet gemakkelijk een automerk uit de grond te stampen. Al helemaal niet een...
Aan het begin van de vorige eeuw was Spyker een zeer gerenommeerd automerk. Met wereld-faam....
Spyker heeft van de C8 Spyder een wide track variant gebouwd, de T. De Audi V8 twinturbo motor...
Spyker onthulde in Birmingham zijn C8 Double 12S, de straatversie van de de racewagen die...
Waar moet je beginnen als je thuis een eigen laadpaal wilt? We laten ons bijpraten door......
Op IAA stond stond de nieuwe racewagen van Spyker waarmee volgend jaar zal worden deelgenomen...
Op de AutoRAI 2001 wordt door de Nederlandse fabrikant Spyker een nieuwe versie van de in...
Het is bepaald niet gemakkelijk een automerk uit de grond te stampen. Al helemaal niet een...
Aan het begin van de vorige eeuw was Spyker een zeer gerenommeerd automerk. Met wereld-faam....
De veelbelovende reïncarnatie van het Nederlandse Spyker ging als een nachtkaars uit. De curator...
Speciaal voor de Autosalon van Genève zaagt Spyker het dak van de C8 Preliator. Spyker maakt...
Spyker heeft de C8 Aileron op de weg. Nieuwe foto's van de fabrikant tonen de auto tijdens...
Spyker heeft van de C8 Spyder een wide track variant gebouwd, de T. De Audi V8 twinturbo motor...
Spyker onthulde in Birmingham zijn C8 Double 12S, de straatversie van de de racewagen die...
Op IAA stond stond de nieuwe racewagen van Spyker waarmee volgend jaar zal worden deelgenomen...
Op de AutoRAI 2001 wordt door de Nederlandse fabrikant Spyker een nieuwe versie van de in...