Morgan Aero

Het familiebedrijf Morgan staat niet bekend om haar vernieuwingsdrift. Als er een nieuwe Morgan verschijnt, is dat dan ook groot nieuws. In Genève presenteren de Britten in 2000 de Aero 8, met een op z'n minst opmerkelijke, aërodynamische carrosserie (Cw-waarde: 0,39). Of de 'scheel kijkende' koplampen nu mooi of lelijk zijn, laten we in het midden.

Feit is dat de Aero 8, met een geheel aluminium koetswerk, slechts duizend kg weegt en is uitgerust met BMW's 4,4-liter V8 van 286 pk en 430 Nm. Daarmee buldert de Morgan in 5,0 seconden naar de 100 en loopt met gemak 250 km/h. Het handgebouwde aluminium koetswerk is naar goede Morgan-traditie gemonteerd op een houten frame. De Aero 8 is als eerste Morgan ooit ook verkrijgbaar met luxe accessoires als airconditioning, cruise control en een navigatiesysteem. Bovendien beschikt de auto over elektrisch verwarmde ruiten rondom. Morgan heeft de intentie er jaarlijks tweehonderd te bouwen. De eerste vijftig zijn op de Salon van Genève al verkocht. In 2004 krijgt de motor van de Aero 8 meer vermogen en koppel (325 pk en 448 Nm).

morgan
Reportage

Reportage Morgan mini-Gumball Rally

Een Morgan rij je niet iedere dag en een Morgan waarmee de Gumball-Rally is gereden al helemaal...

20
Autotest
Morgan Aeromax
Autotest

Morgan Aeromax (2009)

In een tijd dat sportiviteit en purisme steeds verder naar beneden kelderen op de agenda’s...

14
Peugeot e-308 Allure
gesponsord

Ruim, eigentijds en eigenzinnig

Met de nieuwe Peugeot e-308 biedt Peugeot een volledig elektrisch model met SEPP-aanschafsubsidie...

Autotest
Morgan Aero8
Autotest

Morgan Aero 8 (2003)

We kenden de Aero 8 alleen maar van een plaatje. Op de foto’s zag met name de neus van die...