Niro
5-deurs, suv, 2022-heden
- Nieuw vanaf€ 31.780
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Ruim, comfortabel én zuinig: de Kia Niro weet deze drie aspecten goed te combineren. Dat maakt de auto ook zo populair. Niet alleen is de Niro een prima optie als gezinsauto, ook voor dagelijks woon-werkverkeer is het een fijne metgezel.
We hebben alle mogelijkheden om een Kia Niro te kopen op een rij gezet:
Nieuw uit voorraad | € 32.640 - € 47.477 |
Tweedehands | € 24.950 - € 46.995 |
Private lease | vanaf € 499 |
Als gezinsauto is de Kia Niro erg geliefd. Hij is comfortabel en lekker ruim, waardoor je er prima dagelijks mee op stap kunt. Ook als vakantieauto is hij ideaal: de achterbank biedt genoeg ruimte om prettig te zitten, en in de kofferbak past aardig wat bagage. Met de hybride Niro kun je er zelfs met de caravan op uit gaan. Want deze mag 1.300 kilo trekken.
Bij de Niro ligt de focus niet op sportiviteit, maar op comfort. Het is geen racemonster om hard mee door bochten te gaan. Daar daagt hij verder ook niet toe uit. Waar de Niro wél in uitblinkt, is zijn comfort. Het onderstel zorgt ervoor dat je geen last hebt van oneffenheden in de weg, en in het ruime interieur is het goed toeven.
Er zijn drie varianten van de Niro: hybride, plug-in hybride en volledig elektrisch. Die laatste variant heette bij de vorige generatie nog e-Niro, maar heeft tegenwoordig de naam Niro EV. Het aanbod aan hybride en elektrische opties maakt de auto ook een goede keuze voor de milieubewuste rijder.
Als je gaat kijken naar een Kia Niro kom je verschillende uitvoeringen tegen. Deze bepalen de opties en veiligheidssystemen waarmee de auto is uitgerust. Het instapmodel, de ComfortLine, is onder andere voorzien van cruisecontrol, rijbaanassistent en climate control. De meest luxe versie heeft opties als een draadloze telefoonlader en verwarmde voorstoelen en achterbank. Kortom: je kunt hem zo luxe maken als je zelf wilt.
De Kia Niro is er dus in drie smaken: hybride, plug-in hybride en volledig elektrisch. Zowel de hybride als de plug-in hybride versies hebben een 1.6 benzinemotor die samenwerkt met een elektromotor. Het voordeel van een plug-in hybride is dat deze een accupakket heeft dat je met een stekker kunt opladen. Daardoor kun je lokaal ook een stuk volledig elektrisch rijden. Lees hier meer over hoe een plug-in hybride werkt.
Tot januari 2024 leverde de hybride Niro 141 pk, tegenwoordig is dit 129 pk. De plug-in hybride had eerder dit jaar nog een vermogen van 183 pk. Nieuwe exemplaren komen nu uit op 171 pk. Ook de volledig elektrische Niro EV heeft na wat technische aanpassingen een ander vermogen gekregen. Deze is namelijk van 218 naar 204 pk gegaan.
Een sterk pluspunt van de hybride Niro is de vloeiende overgang tussen benzine- en elektrisch rijden. Volgens een Niro-bestuurder is deze overschakeling zelfs zó soepel, dat je slechts aan het EV lampje kunt zien dat je elektrisch rijdt.
Hoeveel ruimte je in de auto hebt, hangt af van de Niro die je kiest. Vooral in de kofferbak zie je een groot verschil. De Kia Niro EV heeft namelijk een inhoud van 475 liter, terwijl de plug-in hybride maar 348 liter laadruimte heeft. Qua ruimte zit de normale hybride hier tussenin: deze heeft een kofferbakinhoud van 451 liter.
Natuurlijk kun je er in de Niro ook voor kiezen om de achterbank neer te klappen. Dan kun je weliswaar niet meerdere passagiers meenemen, maar heb je wel veel ruimte voor bagage. De laadruimte met een neergeklapte achterbank is bij de Niro EV 1.392 liter. Bij de plug-in hybride heb je dan bijna net zo veel inhoud, namelijk 1.342 liter.
Ook op de achterbank biedt de Kia Niro de nodige ruimte. In alle drie de varianten kunnen volwassen passagiers prima op de achterbank zitten. Als je heel lang bent, kan de hoofdruimte achterin de Niro EV alleen wel iets krap zijn. Dit komt door het grote accupakket in de bodem. Ook is het zitvlak van de achterbank vrij laag bij deze versie. Dit zorgt ervoor dat je als volwassene met de benen iets opgetrokken zit. Voor kinderen is deze hoogte van de achterbank wel ideaal.
Een probleem waar de Kia Niro EV nog wel eens tegenaan loopt is de zogenaamde ‘zombie mode’. Dan reageert de auto niet meer op zijn versnellingshendel en kun je hem dus niet verplaatsen. Na een software-update lijkt dit probleem wel te zijn verbeterd.
Verder lijkt deze generatie Niro, net zoals zijn voorganger, een betrouwbare auto te zijn. Benieuwd naar de ervaringen van andere bestuurders? Lees dan ook eens de gebruikersreviews van de Kia Niro SG2.
Wil je ook eens kijken naar auto’s die vergelijkbaar zijn aan de Kia Niro? Misschien vind je deze modellen dan interessant:
- Audi Q3
- BMW X1
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
5-deurs, suv, 2022-heden
5-deurs, suv, 2022-heden