Hyundai Kona (2023 - nu)

Hyundai Kona Electric

Plus & Min

  • +Hybride en elektrische opties
  • +Ruimte
  • +Comfort
  • -Verouderde aandrijflijn
  • -Vrij korte stoelzitting
  • -Niet erg dynamisch

In 2023 maakte de tweede generatie Hyundai Kona zijn debuut. Hij groeide zo’n 15 centimeter ten opzichte van zijn voorganger en belandde daarmee in een hoger segment. Je kunt nog altijd kiezen tussen benzine, hybride en elektrische opties. Door zijn praktische inzetbaarheid en comfortabele rijgedrag is de Kona nog altijd een populaire keuze.

Kopen of leasen

We hebben alle mogelijkheden om een Hyundai Kona te kopen op een rij gezet:

Nieuw uit voorraad € 34.500 - € 47.809
Tweedehands € 31.750 - € 45.900
Private leasevanaf € 552

Nieuwe Hyundai Kona uit voorraad

Vergelijk Hyundai Kona occasions

Beste private lease deals

Is de Hyundai Kona een goede keuze?

De Hyundai Kona kreeg dus een grote groeispurt en dat merk je direct wanneer je in de auto kijkt. Op de achterbank heb je veel meer ruimte dan voorheen, en ook de kofferbak biedt extra plek. Daarmee is de Kona een stuk praktischer dan voorheen. Verder leent hij zich er nu een stuk beter voor om als gezinsauto te worden gebruikt. 

Hyundai heeft zich duidelijk gericht op het praktische aspect van de Kona. In tegenstelling tot de eerdere versie kreeg dit model wél een verstelbare achterbank. Daarnaast is de kofferbak praktischer ingedeeld en biedt deze een opbergmogelijkheid voor de hoedenplank. 

Bestuurders kiezen niet alleen voor een Kona om zijn ruimte, maar ook om de rijeigenschappen. Hij rijdt erg fijn en comfortabel, zonder dat het onderstel te zacht of week aanvoelt. Daarmee is de Kona niet heel dynamisch, maar daarvoor is deze auto ook niet bedoeld. 

Je kunt kiezen tussen drie soorten aandrijflijnen: benzine, hybride of volledig elektrisch. Het grote voordeel is dat ze alle drie fijn rijden. De hybride Kona schakelt soepel tussen elektromotor en verbrandingsmotor, waardoor je soms zelfs echt even moet kijken in welke stand je rijdt. 

Aan moderne veiligheidssystemen is er in de Kona in ieder geval geen gebrek. Zo geniet je onder andere van adaptieve cruise control, rijbaanassistentie en vermoeidheidsdetectie. Een leuk extraatje is de dodehoekcamera, die zijn beeld weergeeft in je instrumentencluster wanneer je richting aangeeft om van rijstrook te wisselen. 

 

Prestaties

Net zoals bij de vorige generatie is de Hyundai Kona er weer in drie smaken: benzine, hybride of volledig elektrisch. Ook de prestaties van de verbrandingsmotoren bleven gelijk aan die van zijn voorganger. 

Wil je een Kona met alleen een benzinemotor? Dan stap je in de 120 pk sterke 1.0 T-GDI. Zoals de naam al verklapt, is dit een 1-liter motor. Volgens de fabrikant verbruikt deze driecilinder gemiddeld 5,4 liter benzine op 100 kilometer - 1 op 18,5. 

Daarnaast kun je kiezen voor een hybride Kona, die zijn viercilinder benzinemotor combineert met een elektromotor. Dit is de 141-pk 1.6 GDI HEV, met een theoretisch verbruik van 1 op 22,2. 

Voor degenen die helemaal uitstootvrij willen rijden, zijn er nog twee elektrische opties. Het instapmodel van de Hyundai Kona Electric is de 48.4-kWh variant, die een vermogen van 156 pk levert en in theorie 377 kilometer kan afleggen op een volle accu. 

Een andere optie is de 217-pk 65.4-kWh Kona Electric. Deze heeft een grotere batterij, waardoor je na het stekkeren een stuk verder kunt rijden. In theorie komt deze versie 514 kilometer ver als hij helemaal is opgeladen. 

 

Ruimte en praktische inzetbaarheid

Dat de Hyundai Kona een stuk groeide ten opzichte van zijn voorganger, komt zijn binnenruimte ten goede. Achterin is het voor passagiers prima vertoeven en er is ruim voldoende plek voor hoofd en benen.

Ook de kofferbak werd een stuk rianter. Deze heeft tegenwoordig een inhoud van 407 liter, die je kunt vergroten naar 1.300 liter door de achterbank om te klappen. Die kofferbak biedt nog een handigheidje. Je klikt de hoedenplank eenvoudig tegen de achterbankleuning aan als je hem uit de weg wil hebben. Zo heb je dus nooit gezeur met een losse hoedenplank in je kofferbak. 

 

Betrouwbaarheid en problemen

Vooralsnog zijn er geen grote structurele problemen van de Hyundai Kona bekend en lijkt het net zoals de vorige generatie een betrouwbare reismetgezel. Er is zijn in enkele gevallen problemen geweest met de led-strip waarbij deze niet mooi aansluit of minder fel schijnt. 

Benieuwd naar de ervaringen van andere bestuurders? Lees dan ook eens de gebruikersreviews van de Hyundai Kona

Wat zijn alternatieven voor de Hyundai Kona?

Ook nog even verder kijken naar auto’s die vergelijkbaar zijn aan de Hyundai Kona? Misschien vind je deze modellen interessant:

- Audi Q2

- BYD Seal U

- Citroën C3 Aircross

- Ford Puma

- Honda HR-V

- Kia Stonic

- Nissan Juke

- Opel Mokka X

- Peugeot 2008

- Renault Captur

- Seat Arona

- Skoda Kamiq

- Toyota Yaris Cross

- Volkswagen T-Roc

Video

PRIVATE LEASE Hyundai Kona

Prijzen en specificaties Hyundai Kona (2023 - nu)

Kona

Kona

5-deurs, suv, 2023-heden

  • Nieuw vanaf€ 30.150
Kona Electric

Kona Electric

5-deurs, suv, 2023-heden

  • Nieuw vanaf€ 36.000