Hyundai Kona (2017 - 2023)

Hyundai Kona Hybrid

Plus & Min

  • +Prettige besturing
  • +Hoge instap
  • +Betrouwbaar
  • -Geen verstelbare achterbank
  • -Straf geveerd
  • -Rijgeluiden

Vrij ruim vanbinnen maar niet al te groot vanbuiten: B-segment SUV's werden de afgelopen jaren erg populair en dat is niet zo gek. Veel bestuurders kozen voor de Hyundai Kona, die in al die jaren een fijne en betrouwbare metgezel bleek te zijn. Zijn hoge instap en hybride en elektrische opties maken de Kona een geliefde keuze. Je komt deze eerste generatie nu ook regelmatig tegen tussen het occasionaanbod.

Kopen of leasen

We hebben alle mogelijkheden om een Hyundai Kona te kopen op een rij gezet:

Tweedehands € 13.999 - € 34.885

Vergelijk Hyundai Kona occasions

Is de Hyundai Kona een goede keuze?

Het eerste wat opvalt als je in de Hyundai Kona gaat rijden, is zijn fijne en stevige besturing. In tegenstelling tot veel vergelijkbare auto’s voelt hij niet te licht en gevoelloos aan en stuurt hij lekker direct. De vering en demping van de Kona zijn iets aan de straffe kant, maar dat maakt hem zeker niet oncomfortabel. 

Je kunt kiezen uit een aantal verschillende soorten aandrijflijnen. Allereerst vind je de Kona met twee typen benzinemotoren, waarvan de sterkste ook werd geleverd met vierwielaandrijving. Daarnaast zijn er ook hybrides en volledig elektrische versies van de Kona. Hoewel de instapper niet al te veel vermogen levert, kun je in Nederland met iedere aandrijflijn prima uit de voeten. 

Nog iets waarmee de Hyundai Kona zich onderscheidt van de concurrenten, zijn alle mogelijke opties. Zo werden luxere uitvoeringen bijvoorbeeld niet alleen uitgerust met stoelverwarming, maar ook stoelventilatie. Opties zoals deze zijn zeker niet gebruikelijk in het B-segment. Daarnaast vind je ook exemplaren met leuke extra’s zoals lederen bekleding, 17 of 18 inch velgen en kleurrijke details in het interieur. 

Daarmee houdt de verwennerij niet op, want Kia rustte de Kona ook nog eens uit met verschillende rijhulpsystemen. Zo geniet je tijdens het rijden van rijbaancorrectie, dodehoekassistentie, noodremassistent en een head-up display. Deze systemen zaten niet standaard op iedere Kona en verschillen dus per uitrustingsniveau. 

 

Prestaties

Je komt de Hyundai Kona tegen in drie smaken: benzine, hybride of volledig elektrisch. Diesels werden in Nederland niet geleverd. 

De instapper met benzinemotor is een 1-liter driecilinder turbo: de 120 pk 1.0 T-GDI. Deze kreeg tot 2021 gezelschap van de 177 pk 1.6 T-GDI, die een viercilinder turbomotor onder de motorkap heeft. Van die sterkere versie bestaat er ook een vierwielaangedreven variant

Je ziet bij de benzineversies van de Kona niet alleen een verschil als je de motorkap opent. De 177-pk variant heeft ook een multilink ophanging, in tegenstelling tot de 120-pk Kona, die voorzien is van een torsieas. Dit type ophanging zorgt ervoor dat de achterwielen onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen, waardoor de auto comfortabeler rijdt. 

Naast de reguliere benzineversies stond er een volledig hybride Hyundai Kona op de prijslijst: de 141-pk 1.6 GDI HEV. Deze combineert zijn 1,6-liter benzinemotor met een elektromotor, om extra efficiënt te rijden. 

Voor wie helemaal niet op fossiele brandstof wil rijden, is er een elektrische Kona. Je hebt daarin twee opties. De basisversie van de Hyundai Kona Electric is de 39-kWh variant, die een vermogen levert van 136 pk. Op een volle acculading zou deze in theorie 305 kilometer kunnen rijden. Daarnaast kun je nog kiezen voor de 204-pk Hyundai Kona Electric 64 kWh, met een theoretisch rijbereik van 484 kilometer. 

 

Ruimte en praktische inzetbaarheid

Hoewel je als volwassen passagier prima achter in de Hyundai Kona past, zit je in de elektrische variant wel met opgetrokken knieën. Dit valt te wijten aan het accupakket in de bodem. Kinderen kunnen wel prima achterin zitten. 

De kofferbakinhoud verschilt per type aandrijflijn. Varianten met verbrandingsmotor hebben een 361 liter metende laadruimte, die toeneemt naar 1143 liter als je de achterbank omklapt. De Hyundai Kona Electric is door zijn accupakket iets krapper achterin en biedt 332 tot 1.114 liter bagageruimte.

 

Betrouwbaarheid en problemen

Uit ervaringen van andere bestuurders blijkt de Hyundai Kona een betrouwbare auto te zijn. Zo lang hij netjes zijn reguliere onderhoudsbeurten krijgt blijft hij over het algemeen probleemloos doorrijden. 

Versies met verbrandingsmotor hebben soms het probleem dat de accu het begeeft. Dit probleem komt vaker voor bij exemplaren die regelmatig korte afstanden rijden, omdat de accu dan onvoldoende tijd heeft om bij te laden. 

Accuproblemen beperkten zich niet alleen tot de Kona’s met benzinemotoren. Ook de elektrische versie heeft in het verleden al wat mankementen vertoond. Bij de Kona's Electric die hiervan last kregen, is dit euvel in principe al onder garantie opgelost. 

Een ander probleem dat zich in het verleden voordeed bij de Kona Electric is een storing in het remsysteem. Hiervoor is een terugroepactie geweest, dus ook dit probleem zou inmiddels verholpen moeten zijn. 

Benieuwd naar de ervaringen van andere bestuurders? Lees dan ook eens de gebruikersreviews van de Hyundai Kona

Hyundai Kona Electric vs Kia e-Niro

Wat zijn alternatieven voor de Hyundai Kona?

Ook nog even verder kijken naar auto’s die vergelijkbaar zijn aan de Hyundai Kona? Misschien vind je deze modellen interessant:

- Audi Q2

- Citroën C3 Aircross

- Ford Puma

- Honda HR-V

- Kia Niro

- Kia Stonic

- Nissan Juke

- Opel Mokka X

- Peugeot 2008

- Renault Captur

- Seat Arona

- Skoda Kamiq

- Toyota Yaris Cross

- Volkswagen T-Roc

Video

Prijzen en specificaties Hyundai Kona (2017 - 2023)

Kona

Kona

5-deurs, hatchback, 2017-2021

  • Nieuw vanaf€ 40.747
Kona

Kona

5-deurs, suv, 2017-2021

  • Nieuw vanaf€ 21.747
Kona

Kona

5-deurs, suv, 2021-2023

  • Nieuw vanaf€ 28.950
Kona Electric

Kona Electric

5-deurs, suv, 2018-2021

  • Nieuw vanaf€ 35.915
Kona Electric

Kona Electric

5-deurs, suv, 2021-2023

  • Nieuw vanaf€ 36.095