Datsun 240Z

Niemand kon in 1969 voorzien dat de auto die Datsun (tegenwoordig Nissan) toen presenteerde, zo'n succesvolle carrière voor de boeg zou hebben. We hebben het over de 240Z, de sportieve coupé van het Japanse merk. Het klassieke ontwerp, met zijn lange neus en korte, gespierde achterkant, stamt van Albrecht Goertz, de man die voor BMW ooit de fameuze 507 tekende.

Naast mooi is de 240Z ook nog eens praktisch, vanwege de grote achterklep. Onder de motorkap ligt een soepele zescilinder van 2.393 cc, goed voor 151 pk bij 5.600 tpm. Deze is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Met deze combinatie haalt de 240Z een top van 200 km/h en is de acceleratie van 0 naar 100 km/h in 8,3 seconden achter de rug.

De introductie in november 1973 van de grotere 2+2 260Z betekent het einde voor de 240Z. Met 150.076 exemplaren is het model mede door de aantrekkelijke aanschafprijs buitengewoon goed verkocht; een zeer groot deel daarvan is verscheept naar gelukkige eigenaren in de USA.