BMW X1 E84 (2009-2015)

BMW X1 Xdrive28i

Plus & Min

  • +Goede wegligging
  • +Hoge zit
  • +Breed motorisch aanbod
  • -Beperkte ruimte achterin
  • -Distributieketting problemen
  • -Interieurkwaliteit

In 2009 kwam de eerste generatie BMW X1 op de markt. Toen was dit model nog een echte cross-over: een hatchback met de karakteristieken van een SUV. Daardoor heb je wél een hogere zit, maar behoud je de wendbaarheid van een compacte auto. Zijn goede wegligging en brede aanbod aan motorisaties maken het voor veel mensen een interessante occasion.

Kopen of leasen

We hebben alle mogelijkheden om een BMW X1 te kopen op een rij gezet:

Tweedehands € 6.299 - € 19.900

Vergelijk BMW X1 occasions

Is de BMW X1 E84 een goede keuze?

De eerste generatie BMW X1 was, in tegenstelling tot zijn opvolgers, nog een echte cross-over. Hij is hoger dan veel andere hatchbacks, maar behoudt wel zijn goede wegligging. Daarbij moet wel worden gezegd dat de auto wat stug geveerd is. Dit is met name het geval bij de exemplaren met het M-onderstel. Voor de sportievere rijder is dit interessant, maar voor degenen die meer op comfort gesteld zijn is het misschien niet de beste optie. 

Wil je op benzine rijden, of toch liever dieselen? Met de BMW X1 kan het allemaal. En dan heb je ook nog eens keuze tussen achterwiel- en vierwielaandrijving. Daarnaast zijn er tal van verschillende motoren om uit te kiezen, waardoor er voor ieder iets wils is. Zo zijn er zowel zuinige viercilinders als krachtige zescilinders te vinden. 

 

Prestaties en comfort

Deze generatie BMW X1 is de enige die is geleverd met achterwielaandrijving, ook wel bekend als de ‘sDrive’. Daarnaast kun je ook nog kiezen voor de vierwielaangedreven variant, die BMW ‘xDrive’ noemt. 

Zoals eerder benoemd is de X1 beschikbaar als benzine of als diesel. Te beginnen bij het instapmodel met benzinemotor: de sDrive18i. Deze levert een vermogen van 150 pk. Na de facelift in 2012 werd de sDrive20i het nieuwe instapmodel. Deze heeft een vermogen van 184 pk. Wil je toch liever een sterke benzinemotor? Dan kon je tot 2011 zelfs kiezen voor de 258 pk zes-in-lijn, namelijk de xDrive28i. Na de facelift kwam die zescilinder te vervallen en maakte hij plaats voor een 245 pk viercilinder.

Nog breder is het aanbod aan diesels in de BMW X1, al zijn dit wel allemaal viercilinders. Met ook hier weer een verandering vanaf de facelift in 2019. Vóór de facelift was het instapmodel diesel de sDrive18d, met een vermogen van 143 pk. De dikste diesel die je kon krijgen was de 204 pk sterke xDrive23d. Na de facelift kwam er een nieuw instapmodel bij: de sDrive16d met 116 pk. Voor het meeste vermogen koos je nu voor de xDrive25d, die 218 pk leverde. Tussen het instapmodel en de sterkste motor zitten nog verschillende tussenstappen. 

 

Ruimte en praktische inzetbaarheid

BMW blinkt meestal niet uit in ruimte op de achterbank. De X1 is hier geen uitzondering op. Net zoals in de 1- en 3-serie heb je achterin niet al te veel hoofd- en beenruimte. Hoewel dit voor volwassen passagiers oncomfortabel kan zijn bij langere ritten, is de ruimte voor kinderen natuurlijk wél voldoende. 

Ook de kofferbak is niet bijzonder groot, maar wel prima voor zijn segment. De bagageruimte van de X1 heeft namelijk een inhoud van 420 liter. Deze kan je natuurlijk vergroten door de achterbank neer te klappen. Dan neemt die inhoud toe naar 1350 liter, waardoor je aanzienlijk meer spullen kwijt kunt achterin de auto. 

 

Betrouwbaarheid en problemen

Over de betrouwbaarheid van de BMW X1 hoor je nogal wat wisselende verhalen. Nu zijn er met name een aantal vaste mankementen waar bestuurders nog wel eens tegenaan lopen. 

Het meest voorkomende probleem bij de X1 is een opgerekte distributieketting. Dit is ook gelijk iets wat veel schade kan aanrichten als het niet tijdig wordt ontdekt. Hoewel een opgerekte ketting te horen is als de motor loopt, is dit geluid voor een leek moeilijk te herkennen. Controleer bij het kopen van een occasion dus het liefst of deze reparatie al is uitgevoerd. 

Naast een opgerekte distributieketting is slijtage aan het onderstel een relatief veelvoorkomend probleem. Denk bijvoorbeeld aan versleten fuseekogels. Dit is natuurlijk ook voor een deel toe te schrijven aan de leeftijd van deze X1. Als laatste heeft deze BMW nog wel eens problemen met de elektronica en automatische versnellingsbak. 

Benieuwd naar de ervaringen van andere bestuurders? Lees dan ook eens de gebruikersreviews van de BMW X1 E84

 

Wat zijn alternatieven voor de BMW X1?

Benieuwd naar vergelijkbare auto’s? Misschien vind je deze modellen interessant:

- Audi Q3

- Honda HR-V

- Land Rover Range Rover Evoque 

- Mitsubishi ASX

- Nissan Qashqai

- Peugeot 3008

- Renault Kadjar

- Skoda Yeti

- Toyota C-HR

- Toyota Corolla Cross

- Volkswagen Tiguan

Video

Prijzen en specificaties BMW X1 E84 (2009-2015)

X1

X1

5-deurs, suv, 2012-2015

  • Nieuw vanaf€ 39.900
X1

X1

5-deurs, suv, 2009-2012

  • Nieuw vanaf€ 36.885