BMW X1 (2015-2022)

BMW X1

Plus & Min

  • +Ruimte
  • +Breed motorisch aanbod
  • +Goede ergonomie
  • -Relatief duur in aanschaf
  • -Geen achterwielaandrijving
  • -Rijgeluiden

In 2015 kwam BMW met een totaal nieuwe X1 op de markt. In tegenstelling tot zijn voorganger was deze C-segmenter een echte SUV. Zijn ruimte, hoge zit en brede keuze aan motorisaties maakte de tweede generatie BMW X1 een groot succes. En die variatie zie je ook terug aan het aantal occasions dat te koop staat.

Kopen of leasen

We hebben alle mogelijkheden om een BMW X1 te kopen op een rij gezet:

Tweedehands € 16.450 - € 41.750

Vergelijk BMW X1 occasions

Is de BMW X1 F48 een goede keuze?

De BMW X1 F48 is de tweede generatie van zijn model. Je zou haast niet zeggen dat het een opvolger van zijn voorganger is, omdat de twee zo van elkaar verschillen. In plaats van een cross-over is de F48 nu namelijk uitgegroeid tot een compacte SUV. 

Ondanks dat de X1 ruimer is geworden van binnen, is deze generatie korter dan zijn voorganger. Wel is hij breder én hoger geworden om meer ruimte te creëren, zowel op de achterbank als in de kofferbak. De beenruimte is prima voor volwassen passagiers, voor kinderen is het al helemaal goed toeven achterin deze X1. Dat maakt het ook een geliefde gezinsauto. 

Nog een verschil ten opzichte van de voorgaande generatie, is dat de X1 F48 nu voorwielaandrijving heeft in plaats van achterwielaandrijving. Ook kun je kiezen voor een exemplaar met xDrive - BMW’s benaming voor vierwielaandrijving. Omdat de X1 ook nog eens met tal van motorisaties is uitgebracht, zit er voor iedereen wel iets tussen. 

Verder stuurt de X1 zoals je van een BMW kunt verwachten. Zeker voor een SUV heeft hij een goed stuurgedrag en ligt hij strak op de weg, zonder oncomfortabel te worden. 

 

Prestaties en comfort

De BMW X1 is er in drie smaken: benzine, diesel of plug-in hybride. Die laatste was pas beschikbaar vanaf de facelift in 2019. Naast de brandstofsoort dien je nog een keuze te maken, namelijk of je  voorwiel- of vierwielaandrijving wil. Exemplaren met voorwielaandrijving worden aangeduid als ‘sDrive’, de vierwielaandrijvers noemt BMW ‘xDrive’. 

Ga je op zoek naar een BMW X1 op benzine, dan kom je een aantal varianten tegen. Het instapmodel is de 1,5-liter 3-cilinder sDrive18i. Vóór de facelift in 2019 had deze een vermogen van 136 pk, na de facelift werd dit 140 pk. De grootste benzinemotor die in de X1 is geleverd, is de 2,0-liter 4-cilinder xDrive25i, met een vermogen van 231 pk. Tussen deze twee motorisaties zitten nog een aantal tussenstappen. 

Ook de dieselmotoren variëren tussen zuinige 1,5-liter 3-cilinders tot sterkere 2,0-liter 4-cilinders. Het instapmodel is de 116 pk sDrive16d. De krachtigste diesel is de 231 pk sterke xDrive25d.

Als laatste kun je nog kiezen voor een plug-in hybride: de xDrive25e. Deze X1 heeft zowel een benzinemotor als een elektromotor die samenwerken en een vermogen leveren van 220 pk. Het grote voordeel van zo’n plug-in hybride is de mogelijkheid om het accupakket op te laden met een stekker. Hierdoor kun je korte afstanden volledig elektrisch rijden. Meer uitleg over hoe zo’n plug-in hybride werkt lees je hier

 

Ruimte en praktische inzetbaarheid

Deze generatie BMW X1 is weliswaar korter dan zijn voorganger, hij is wél breder en hoger. En dat merk je aan de ruimte binnenin. Op de voorstoelen heb je sowieso lekker de ruimte, maar ook op de achterbank kun je als passagier prima zitten. Dat geldt trouwens voor zowel volwassenen als kinderen. De been- en hoofdruimte achterin is namelijk toegenomen ten opzichte van zijn voorganger. 

Ook in de kofferbak kun je de nodige bagage kwijt. De standaard BMW X1 heeft namelijk een laadruimte van 505 liter. Moet je grotere spullen vervoeren? Dan kun je - mits je geen passagiers achterin hebt - de achterbank neerklappen. Hiermee neemt de bagageruimte toe naar 1.550 liter. De plug-in hybrides hebben door hun accupakket een iets kleinere kofferbak dan de versies met alleen een verbrandingsmotor. Deze hebben namelijk 450 liter inhoud. 

 

Betrouwbaarheid en problemen

Over het algemeen is de BMW X1 F48 een betrouwbare auto, zo lang hij goed onderhouden is. Wel zijn er een paar punten van slijtage waar dit model extra gevoelig voor lijkt te zijn.

Het eerste mankement wat bij deze generatie X1 nog wel eens voorkomt, is slijtage aan de motorsteunen. Dit probleem is gelukkig makkelijk te herkennen bij het maken van een proefrit. Als de motorsteunen zijn versleten, zorgt dit namelijk voor veel trillingen in de auto tijdens het rijden. Dit is vooral merkbaar als je optrekt. 

Een ander slijtagegevoelig onderdeel bij deze X1 zijn de remmen. Dit is natuurlijk voor een groot deel afhankelijk van je rijstijl en het gebruik van de auto. 

Benieuwd naar de ervaringen van andere bestuurders? Lees dan ook eens de gebruikersreviews van de BMW X1 F48

 

Wat zijn alternatieven voor de BMW X1?

Benieuwd naar vergelijkbare auto’s? Misschien vind je deze modellen interessant:

- Audi Q3

- Ford Kuga

- Honda HR-V

- Hyundai Tucson

- Kia Sportage

- Land Rover Range Rover Evoque 

- Mazda CX-30

- Mercedes-Benz GLA

- Mitsubishi ASX

- Nissan Qashqai

- Peugeot 3008

- Renault Kadjar

- Toyota C-HR

- Toyota Corolla Cross

- Volkswagen Tiguan

- Volvo XC40

Prijzen en specificaties BMW X1 (2015-2022)

X1

X1

5-deurs, suv, 2019-2022

  • Nieuw vanaf€ 43.284
X1

X1

5-deurs, suv, 2015-2019

  • Nieuw vanaf€ 38.663