Alfa Romeo Alfasud

Alfa Romeo heeft met overheidssteun een nieuwe fabriek uit de grond gestampt in de buurt van Napels. Het eerste product van de Alfasud (Italiaans voor Alfa Zuid) fabriek is de compacte Alfasud uit 1971. Een door de Oostenrijkse ingenieur Hruska ontwikkelde 3,89 m lange hatchback met 2 of 4 deuren en kleine achterklep (later ook met derde/vijfde deur), en eigenlijk de eerste auto in de zgn. Golf-klasse (de vergelijkbare Golf kwam pas in 1974 op de markt).

De Alfasud wijkt behoorlijk af van de andere Alfa's, niet alleen qua uiterljik maar ook en vooral door zijn techniek: een 1.186 cc boxermotor van 63 pk die vóór de vooras is geplaatst en de voorwielen aandrijft. Door de vlakke bouwwijze van de boxer kan de neus laag blijven en ligt het zwaartepunt van de auto erg laag. De Alfasud valt dan ook op door zijn uitmuntende wegligging. Helaas heeft de junior van Alfa in de eerste jaren van zijn levensloop te kampen met tal van problemen, zoals leveringsproblemen door talloze stakingen, matige kwaliteit en overmatige roest.

Een goede verklaring voor deze malaise kan worden gevonden in het feit, dat de meeste fabrieksarbeiders afkomstig waren van het door armoede en werkloosheid geteisterde platteland en dus veelal een agrarische achtergrond hadden. Dankzij het werkverschaffingsproject hadden zij een (nieuwe) baan gevonden, maar dat vereiste een grote omschakeling naar fabrieksarbeid met de nodige opleidingen. Die omschakeling verliep uiterst moeizaam, wat de kwaliteit niet ten goede kwam; bovendien heerste in die tijd in Italië sociale onrust, met vele stakingen als gevolg. En dat is weer de verklaring voor de roestgevoeligheid: tijdens de stakingen stonden de onbehandelde kale carrosseriedelen (die ook nog eens van vrij dun staal waren) dagenlang in de buitenlucht. Alle gelegenheid dus voor het vormen van roest. Op het moment dat het werk weer hervat werd en de delen eindelijk behandeld en gespoten werden, was het kwaad eigenlijk al geschied en het duurde dan ook niet lang, voor de eerste roest zich bij de (inmiddels vaak verkochte) Alfasud aandiende.

Latere Alfasuds zijn beduidend beter van kwaliteit en minder roestgevoelig. In 1973 verschijnt de snellere Alfasud ti, met een tot 68 pk opgevoerde boxermotor en vijf in plaats van vier versnellingen. Uiterlijk is de ti herkenbaar aan de dubbele ronde koplampen en de achterspoiler op het kofferdeksel. Twee jaar later arriveert de stationversie, Giardinetta genaamd. Weer een jaar later, in 1976, presenteert Alfa op basis van de Sud de coupé Sprint. De Sprint beschikt over een 1.286 cc grote boxermotor met 75 pk. In 1980 wordt de gehele Sud-range gemoderniseerd, met een nieuwe neus en grotere achterlichten. Tussendoor worden ook de boxermotoren vergroot en sterker. In 1983 lost de 33 de Sud af. De Sprint blijft in het programma tot 1989.

Vergelijkende test
Alfa Romeo Alfasud en Citroen GS
Vergelijkende test

Toen Alfa Romeo en Citroën nog een echt eigen karakter hadden – Alfasud vs. Citroën GS

Met de Alfasud en de Citroën GS hebben we twee bijzondere karakteristieke klassiekers bij...

86
Nieuws
Alfa Romeo Alfasud
Nieuws

Deze Alfa Romeo Alfasud is om door een ringetje te halen - Liefhebber Gezocht

Heel wat Alfasuds zijn na een betrekkelijk kort leven alweer van de weg gegaan, maar dit exemplaar...

35
Citroën advertorial (ON-105061)
aangeboden door Citroën

Ruim € 5.000 voordeel op hybride of elektrische C4

Karakteristiek design en rijke standaarduitrusting. De nieuwe Citroën C4 zou eigenlijk niet......

Gebruikersreview
Alfa Romeo Alfasud
Gebruikersreview

Alfa Romeo Alfasud 1.3 SC (1983)

De Alfa Romeo Alfasud is een bijzondere auto in de geschiedenis van Alfa Romeo, zowel vanwege...

7
Nieuws
Alfa Romeo Alfasud Ti QV
Nieuws

Alfa Romeo Alfasud Ti QV (1984) - In het Wild

Er schitterde relatief kort geleden nog een Alfa Romeo Alfasud in 'In het Wild', maar deze...

91
Nieuws
Waarom de Alfasud zulke klunzige achterklepscharnieren had
Nieuws

Waarom de Alfasud zulke klunzige achterklepscharnieren had

Bij zijn introductie vindt iedereen de Alfasud een schitterende auto. Maar waarom zulke klunzig...

111
Nieuws
Alfa Romeo Alfasud
Nieuws

Alfa Romeo Alfasud (1981) - In het Wild

De Alfa Romeo Alfasud is net als de Simca 1000 die we afgelopen week op het podium hesen vooral...

39
Nieuws
Facelift Friday: AlfaSud
Nieuws

Facelift Friday: Alfa Romeo Alfasud

Deze keer geen recent model in Facelift Friday, maar een auto die al sinds 1983 niet meer...

78
BMW advertentie (ON-106148)
advertentie

De BMW i4. Dit jaar nog met bijtellingsvoordeel

Alles aan de BMW i4 Business Edition is aantrekkelijk. Zelfs de bijtelling.

classics dubbel
Autotest

Classics - Alfasud (1977) en Citroën GS (1973)

De trotse eigenaren van een Alfasud uit 1977 en een Citroën GS uit 1973 tonen ons...

60
Nieuws
Alfa Romeo Alfasud In het Wild
Nieuws

In het wild: Alfa Romeo Alfasud

In de onregelmatig terugkerende rubriek ‘In het wild’ zetten we bijzondere auto’s in het zonnetje...

45
Gebruikersreview
Alfa Romeo Alfasud  (1981)
Gebruikersreview

Alfa Romeo Alfasud (1981)

Heerlijk ’rij-ijzer’. Met een zeer fraai uitlaatgeluid. Fenomenaal weggedrag,...

8
Gebruikersreview
Alfa Romeo Alfasud (1981)
Gebruikersreview

Alfa Romeo Alfasud (1981)

Klassieker met moderne techniek en rij eigenschappen. Grandioze wegligging , heerlijk oppakkend...

12