AC Cobra

De AC Cobra is het resultaat als je een keurig Britse sportwagen uitleent aan een Texaanse kippenfokker die Le Mans op zijn naam had weten schrijven. Carroll Shelby was zijn naam en hij wist de Engelse AC Ace te transformeren in een brute Amerikaanse vierwieler met behulp van een Ford V8 met een inhoud van eerst 4,2- en later 4,7-liter. Dat was overigens nog niet alles, want in Cobra-uitmonstering kreeg de Cobra ook een stijver chassis en schijfremmen rondom. In eerste instantie zag de auto er nog tamelijk braaf uit, maar hoe verder het model evolueerde, hoe breder en bruter het uiterlijk werd.

En datzelfde gold voor het vermogen. Het begon met 75 pk in de originele AC Ace; de eerste Cobra had er al 264. Later werd dat 300; de '427' had er dankzij zijn zevenliter V8 zelfs 425. Die auto, die zijn debuut maakte in 1965, had overigens niet heel veel meer met de originele stamvader van AC te maken. Het buizenchassis was volledig nieuw; de bladveren hadden plaats gemaakt voor spiraalveren en vanaf nu werd de auto dan ook niet meer 'AC Cobra' genoemd, maar moest hij het enkel met de Cobra-aanduiding doen. Naast een straatauto werd de Cobra 427 veelvuldig ingezet bij autosport, met een vliegende start, want al in 1965 schreef deze auto het wereldkampioenschap voor GT's op z'n naam.

De Cobra's werden binnen no-time een doorn in het oog van bijvoorbeeld Enzo Ferrari wiens racewagens er geregeld door verslagen werden. Productie-aantallen bleven relatief laag. Van de oorspronkelijke '260' werden er 75 gemaakt; van de '289' 571, en van de '427' 306. Er is ook nog een tussenmodel geweest; de '289 Sports' die er uitziet als een '427' maar slechts met een 4,7 liter V8 kwam. Daarvan werden er 27 gebouwd in 1969. Inmiddels bestaan er vele malen zovele replica's als originele Cobra's. Tientallen fabrikanten hebben zich op het model gestort; niet op de laatste plaats Carroll Shelby zelf. Bij hem kun je nog aankloppen voor een splinternieuwe Cobra.