Zwaargewichten

Dikke dame
Over het nut van de Euro-NCAP heb ik al eens eerder mijn twijfels geuit. Behalve dat ik er me in het verkeer niet veiliger mee voel, hebben de populaire botsproeven nog een nadeel: alle auto's worden hartstikke zwaar. Verstevigingsbalkje hier, hekwerkje onder het koetswerk daar, ESP-systeempje erop, flink veel airbags en hoppa, die vijf sterren kunnen je niet meer mislopen.
Toen ik de persmap van de nieuwe Peugeot 207 bekeek, schrok ik me wild. De simpelste uitvoering met een 1,4-liter motortje weegt 1.156 kilo! Logisch dat er minimaal 75 pk voor nodig is om een 207 vooruit te krijgen. De simpelste 206 met deze motor weegt nog 925 kilo dus de nieuweling is 25 procent zwaarder! Met een 60 pk 1,1-tje, nu de basismotor van de 206, zal die zware 207 nooit leverbaar zijn. Veel te zwak voor zoveel kilo's. Gaan we nog even terug in de tijd, dan komen we de voorvader van de 206 tegen. Een 205 1,4i met de 75 pk motor woog 810 kilo. Een 206 is dus 14 procent zwaarder dan zijn voorloper.
De Peugeots dienen alleen maar als voorbeeld. Alle merken die meedoen aan de NCAP-race lijken te lijden aan obesitas-verschijnselen. Zo werd onlangs de Citroën C6 nog als superveilig getest. Geen wonder als je bedenkt dat het een tank is van minimaal 1.791 kilo. Dat is vrijwel evenveel als een C8 met dezelfde motor. Die EuroNCAP-terreur voel je in je portemonnee. Voor de statistieken: voor een C6 met 3,0-liter V6 betaal je in de provincie Utrecht 880 euro houderschapsbelasting per jaar. Voor de gewraakte 1.156 wegende 207 ben je 444 euro per jaar kwijt, terwijl je met de 206 1,4 wegkomt met 228 euro. Tsja, de vooruitgang...

Lezersreacties (77)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.