Zuinig = schoon?

Fiat 500

Schoon en zuinig zijn termen die bij auto's veel te losjes door elkaar gebruikt worden. Want strikt genomen hebben beide eigenschappen bij auto's weinig tot niks met mekaar van doen. Dat het publiek dit verhaspelt is best te begrijpen. Maar dat ook Haagse en grootstedelijke beleidsmakers en volksvertegenwoordigers dat doen - om over media maar te zwijgen - is verontrustend. Uiteindelijk leidt het tot waanzinnige beleidsvoorstellen, die ook nog eens niet worden teruggefloten door parlement c.q. gemeenteraad. Onzuinige auto's weren uit de binnenstad omwille van de luchtkwaliteit? Hybride-technologie subsidiëren en geavanceerde, partikelgefilterde diesels als vies bestempelen? De LPG-accijns mee verhogen met de dieselaccijns om de omslagpuntberekening gelijk te houden klopt fiscaal-rekentechnisch vast wel, maar het publiek begrijpt er niks van als het relatief schone gasrijden duurder wordt gemaakt.

Een auto die 'zuipt' kan wel degelijk superschoon zijn. En er zijn zuinigheidswonders die eigenlijk een rijdend milieurampje zijn. Ter illustratie we kiezen voor de Fiat 500 (het oude type van halverwege de vorige eeuw!) en een Porsche Cayenne. Of als u dat liever is, een Citroën 2CV en een Range Rover Sport. De eend, dat wondertje met Bauhaus dakbogen, verloor al toen de productie ervan nog liep, zijn toelating tot de weg in Zwitserland. Nou zijn Zwitsers zijn wel héél precies als het om milieu gaat, maar geheel ongelijk hadden ze niet, qua uitstoot van kwalijke stoffen.

Beide kleine massamobiliseerders uit midden vorige eeuw lopen met wat goede wil een keurige 1:18 gemiddeld. Nog steeds een waarde waar je mee voor de dag kunt komen. Ze laten echter ook een geurspoor na dat tien minuten na de koude start nog je straat siert. Zuinig zijn ze zeker, schoon absoluut niet.
De beide anabole off-roaders komen niet echt in de buurt van zo'n verbruik. Maar behalve een stevige dot CO2 (geen gif trouwens, ook bekend als koolzuur, je weet wel, wat tssssjjj doet als je flesje Spa opent), komt er niet veel onbehoorlijks uit hun uitlaatpijpen. Niet zo zuinig dus, maar wel behoorlijk schoon.

Schoon én zuinig wegverkeer is een groot goed. Op beide fronten heeft de auto-industrie de afgelopen decennia al grote vooruitgang geboekt. Ontwikkelingen als 'downsizing' en nieuwe motorconcepten (Diesotto enzo) zorgen ervoor dat beide eigenschappen in steeds meer, ook grote, auto's samen gaan komen. Van groene wensen van autokopers in combinatie met een industrie die daar alert op inspeelt, verwacht ik de grootste milieuwinst. Niet van politieke stuntjes die op misvattingen zijn gebaseerd.

Die paar duizend rugzakjes en eendjes moeten natuurlijk wel gewoon rond blijven rijden. Da's cultureel erfgoed.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.