Zo, en dat was 2009
1. | Tesla Roadster Sport (productieauto) | Nog beter dan het origineel (de nr. 2 in deze lijst). |
2. | Tesla Roadster (productieauto) | Het kan dus gewoon, en goed ook! |
3. | Renault Kangoo Be Bop Z.E. (prototype) | Deze voorbode van het grote Renault-elektro-offensief maakt een zeer volwassen indruk. Alles lijkt te kloppen. |
4. | Volvo C30 Battery Electric (prototype) | De volgende auto voor mevrouw Kit? |
5. | Dodge Circuit EV (prototype) | Dit was er een met potentie. Na de overname door Fiat zeer waarschijnlijk als museumstuk. |
6. | Better Place Renault Mégane (prototype) | Ik was daar (in Tel Aviv) ten tijde van de Gaza-oorlog, wat minstens zo spannend was. Opvallend hoe goed de preparateur de auto ondanks de forse gewichtstoename mooi in balans heeft weten te brengen. |
7. | Chevrolet Cruze (prototype/mule voor Opel Ampera/Chevy Volt) * | Ligt met de batterijen in z'n buik als een dijk op de weg. De beleving van prestaties en dynamiek doet weinig onder voor die van de Better Place Mégane. |
8. | Volvo V70 Plug-in hybrid (prototype) * | Zo simpel kun je dus een volwassen (plug-in)hybride maken, zeker als je al een aangedreven achteras in huis hebt. |
9. | Mercedes-Benz B-klasse F-Cell (pre-productieauto) ** | Lekker stil, rijdt verder als een gewone B-klasse met automaat. Maarrr, zelfs met een hele set verloopnippels klop je bij een willekeurig tankstation (of een verlaten boerderij) te vergeefs aan. Dat is met elektriciteit nog net even anders. |
10. | Nissan Cube EV-02 (prototype) | Rechts gestuurd rijdend laboratorium voor de Leaf, nog een beetje grofstoffelijk van opzet. |
11. | Smart Fortwo Electric Drive (productieauto) | Uitermate geschikt voor de plek waar klein en elektrisch tot hun recht komen: de grote stad. Maar alleen dáár en niet daar buiten. |
12. | ECE Lotus Elise (productieauto) | Stuurt scherper dan de Tesla, maar ontstijgt qua aandrijftechniek amper het hobbyniveau terwijl het prijsniveau wel op dat van een Tesla ligt. Jammer! |
13. | Think City (productieauto) | Kliko-plastic voor wel héél veel geld. |

Cornelis Kit
Autojournalist
Cornelis Kit (1971) behaalde in 1996 z’n diploma aan de HTS Autotechniek na het met succes afronden van een afstudeerproject bij NedCar in Born. Na z’n studie kwam hij al snel in de journalistiek terecht. Sinds 1999 is hij full-time autojournalist. Naast de praktische inzetbaarheid van auto’s gaat z’n aandacht vooral uit naar nieuwe technologieën en in het bijzonder naar alternatieve aandrijving. Brandstofcellen, hybride aandrijflijnen, eind vorige eeuw reed hij al met prototypes en nog steeds volgt hij de ontwikkelingen kritisch, sinds 2004 voor de tijdschriften AutoWeek en GTO. Misschien tegenstrijdig, maar z’n warme belangstelling hebben ook klassieke auto’s (veel ‘moderne’ techniek stamt vaak al uit vervlogen tijden) en de autosport (met name de techniek om zoveel mogelijk prestaties uit een druppel brandstof te halen, in wezen hetzelfde wat gebeurt bij het zuiniger maken van auto’s).