Zielloze reclame
Laat ik voorop stellen dat ik snap dat je als merk probeert zoveel mogelijk auto's te slijten en dat in tijden van crisis het monetaire argument nou eenmaal bewezen effectief is. Maar wat is de reclame om auto's te verkopen zaaddodend zielloos geworden. Alles wat je moet weten is dat-ie 14 procent bijtelling heeft danwel goedkoop rijdend te houden is. Of het er mooi uitziet of lekker rijdt doet er niet toe. Het is fiscaal gunstig, koop het. Meer hoef je niet te weten.
Voorbeelden? Laten we dicht bij huis beginnen. Bij mij om de hoek staan borden van de lokale Volvo-dealer waarop staat: De Volvo V40: 14% bijtelling. En dat is het. Geen plaatje van de auto, geen prijs, geen 0-100. Alleen kale tekst met blijkbaar het enige criterium waar je nog auto's op verkoopt en het adres van de dealer. Legt ze trouwens geen windeieren.
Recent de nieuwe radiocampagne van Toyota gehoord? Over een meisje dat een pony wil voor de verjaardag en papa die vraagt of ze weet wat zoiets kost. Nou, dat weet het meisje want inclusief stalling, verzorging en de hele rits komt ze op een maandbedrag tot twee cijfers achter de komma uitgerekend. Een Toyota Auris Touring Sports, daar wordt het hele gezin een stuk zakelijker van. Sorry, maar wie wil er nou een zakelijk gezin? Wat is dat nou voor aankoopargument?
Zelfs Volkswagen, dat er toch echt wat van kan op het gebied van originele reclames, doet eraan mee. De Jetta, Polo, Up en Golf zijn er met 14 procent. Als je dat tegen je vrouw vertelt, mag je 'm onmiddellijk hebben. Verdere argumenten zijn overbodig, zo wil de nieuwe radiocommercial ons doen geloven.
Het zal best werken, anders deed men het niet, maar mag het alsjeblieft wat inventiever? Inhetverledenisergenoegleuksgemaakt. Wellicht dat autorijden dan weer als iets positiefs wordt gezien, in plaats van als de ultieme krentenkakkershobby. Alvast bedankt.

Marco Gorter
Autojournalist
Studeerde Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Vrije Universiteit en kwam na een stage- en freelanceperiode in 2012 in vaste dienst van AutoWeek. Gefascineerd door de enorme hoeveelheid onderdelen die samen een auto voortbewegen. Is om die reden net zo geïnteresseerd in een Toyota Prius als in een Porsche 911. Vind de (geluids)beleving van snelheid belangrijker dan de harde cijfers. Wordt nog altijd een beetje droevig van coupé-SUVs. Niet alleen moderne auto’s kunnen rekenen op warme belangstelling, youngtimers en klassiekers zijn minstens zo fascinerend. Is van mening dat er geen excuus is voor zwarte wielen.