Winterbandenmarkering
Op lesauto's prijkt een duidelijk blauw bordje met een witte L, zo ziet iedereen dat je met een lesauto vandoen hebt. Ook taxi's zijn met hun bord op het dak als zodanig al van een afstand te herkennen, om over politie en brandweer met hun heldere zwaailichten maar te zwijgen. Ik pleit er voor om auto's op winterbanden ook van een duidelijke markering te voorzien, zwarte stalen wielen hoeven tenslotte niet altijd van winterbanden voorzien te zijn (en andersom hoeft ook niet per se). Mocht je in een sneeuwstorm achter zo'n auto zitten dan weet je wanneer je zelf niet op winterschoeisel rondrijdt dat je voldoende afstand moet houden omdat je anders bij de eerste de beste remactie achterin de auto met winterbanden schuift.
En mocht er toevallig een keer geen verse sneeuw liggen (in Nederland zo'n 360 dagen per jaar) dan weet je dat je voor deze gemarkeerde auto's moet uitkijken omdat ze een langere remweg en een iets minder stabiel rijgedrag hebben. Iemand een suggestie hoe zo'n bordje op een auto met winterbanden er uit zou kunnen zien? Misschien moet het ook nog licht geven (al dan niet knipperend), want per slot van rekening spelen in het winterbandenseizoen ochtend- en avondspits zich doorgaans volledig af in het donker (al loopt bij menigeen het seizoen van medio september tot mei, er zijn gelukkig altijd uitzonderingen die de regel bevestigen). Ik lees graag hoe jullie zo'n markering zien. Of moet er iemand met een rode vlag voorop lopen?

Cornelis Kit
Autojournalist
Cornelis Kit (1971) behaalde in 1996 z’n diploma aan de HTS Autotechniek na het met succes afronden van een afstudeerproject bij NedCar in Born. Na z’n studie kwam hij al snel in de journalistiek terecht. Sinds 1999 is hij full-time autojournalist. Naast de praktische inzetbaarheid van auto’s gaat z’n aandacht vooral uit naar nieuwe technologieën en in het bijzonder naar alternatieve aandrijving. Brandstofcellen, hybride aandrijflijnen, eind vorige eeuw reed hij al met prototypes en nog steeds volgt hij de ontwikkelingen kritisch, sinds 2004 voor de tijdschriften AutoWeek en GTO. Misschien tegenstrijdig, maar z’n warme belangstelling hebben ook klassieke auto’s (veel ‘moderne’ techniek stamt vaak al uit vervlogen tijden) en de autosport (met name de techniek om zoveel mogelijk prestaties uit een druppel brandstof te halen, in wezen hetzelfde wat gebeurt bij het zuiniger maken van auto’s).