Wings & Wheels

Wings & Wheels | Foto: Jeroen Booij
Met een verwaarloosbaar aandeel in de auto-industrie en een voorliefde voor ondergemotoriseerde bromtollen hebben wij Nederlanders ons volk en vaderland nooit echt op de automobiele wereldkaart weten te zetten. Eerder als anti-auto land. Want een van de schaarse échte liefhebbers vond naast het circuit van Zandvoort en de Tulpenrallye bovendien de flitskast uit, wat meer dan compenseerde voor al het moois dat hij uitspookte.
Maar sinds de babyboomers massaal met pensioen aan het gaan zijn, is Nederland aan een inhaalslag begonnen. Niet eerder werd er zóveel automobiele exotica ons kikkerlandje ingevoerd dan de afgelopen tien, vijftien jaar. Was een vooroorlogse Bentley of een klassieke race-Ferrari in de jaren tachtig hier nog even uniek als een Daf 33 in Afrika; vandaag de dag kun je ze zomaar tegenkomen bij de buurtbraderie in Bergeijk of de zoveelste 'rally' die Het Gooi doorkruist onder het mom van geld inzamelen voor kindertjes met enge ziektes.
Maar een beetje lullig zijn dat soort evenementen natuurlijk wel. Want waar dit soort auto's ooit door mannen van staal op het grens van hun bereik werden bestuurd; tuffen ze nu op bloemencorsotempo achter MGB's en TR6-jes aan. De pensioengerechtigde inzittenden met dikke duffelcoats over de State of Art-spencer. Tóch zijn er ook nieuwbakken bezitters die er niet voor terugdeinzen om het gaspedaal van hun kostbare kleinood in te trappen. Alleen wijken ze daarvoor massaal uit naar Italië, waar historische zegetochten als de Mille Miglia en Targa Florio nieuw leven zijn ingeblazen. Of naar Engeland waar het landgoed Goodwood – en het bijbehorende circuit werd opgepoetst door de huidige bewoner en nu minstens twee maal per jaar wordt getrakteerd op een kakofonie van hitsige racers.
Niets voor ons? Niet helemaal. Want drie maal eerder werd hier 'Wings & Wheels' georganiseerd. En eerlijk is eerlijk: dat was toen een heus dagje benzinesnuiven in de geest van Goodwood. Van kostbare historische formulewagens die goed in de toeren werden gejaagd tot kettingaangedreven mastodonten uit Edwardiaans tijdperk: ze waren er. En de setting was ook helemaal goed: de militaire vliegbasis in Rijen: een enorme plak asfalt die in kilometers omtrek slechts door Brabants bos wordt begrensd.
Omdat de kaartverkoop van Wings & Wheels dit jaar wel een duwtje in de rug kan gebruiken – het is crisis dus hebben de sponsorende 'private bankers' zich teruggetrokken - bedacht de organisatie dat een voorproefje voor de pers wellicht een aardig idee was. Ook dat is natuurlijk iets dat op Goodwood al eerder werd bedacht, maar het was een ritje naar de vliegbasis niettemin waard. Organisator Henk Janus had vrindjes met een Alvis, Bugatti, Le Mans-racer en Coloni F1 opgetrommeld en vertelde dat hij op 22 augustus aanstaande in ieder geval dertig tot veertig Bugatti's en zeker twintig historische F1's mag verwelkomen. En ook de heren van de Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht pakken uit. De F16's en Apaches zullen in augustus het veld ruimen voor hele ritsen Beechcrafts, Mitchell bommenwerpers, historische Fokkers en een heuse Spitfire. Om die laag over te zien scheren is al de moeite waard. Komen dus, of tuft u die dag liever weer een rondje om de kerk?