Wie kan het betalen?

Ford GT
Ik ben iemand die altijd geniet van mooie auto's onderweg. Voertuigen die anderen vaak wegzetten als foute patserbakken met een ongetwijfeld arrogante zak achter het stuur, zie ik als een verrijking van het wagenpark. Of het nu een Ferrari 599 Fiorano, een Maybach 62S of een S65 AMG is: ik kijk ze bewonderend na en bij oogcontact krijgt de bestuurder een duim. Prachtig toch dat dit soort auto's nog verkocht wordt? Zeker in de Nederlandse rijkdom-is-een-misdaad-cultuur.
Alleen, wie koopt deze auto's in vredesnaam? Wie heeft er geld genoeg om dit soort voertuigen aan te schaffen? Ja, zult u nu zeggen, maar deze auto's zie je nauwelijks op de weg (een S65/63 zie ik nog behoorlijk vaak eigenlijk). Voor die paar Quote 500 types die er wel een hebben, is vijf ton een schijntje. Akkoord. Maar dan gaan we verder. BMW 5-series. Of Audi's A4. Toch modellen die je aan de lopende band voorbij ziet komen. Leuk hoor, al die vanafprijzen. Maar full option ligt het evenwel net iets anders, zo zien we vaak aan onze testmodellen. Mercedes E350? 110.000 euro. BMW 330d? 80.000 euro. A4 2.0 TDI met gewoon voorwielaandrijving? 72.000 euro. Leer, navi, 17 of 18 inch, een schuifdak, xenon, audio en tadááá: knallen maar.
Wie zijn toch al die grootverdieners die dit soort auto's kopen alsof het een nieuw paar schoenen betreft? Want binnen een maand na introductie zie je ze vaak al bij bosjes. Ook in modale Vinex-wijken. Lease natuurlijk, maar ook de bijtelling over dit soort auto's liegt er niet om: zo'n A4 kost je al 9.300 euro per jaar. De maandelijkse leasekosten voor de baas komen daar nog eens bij. Begrijp me goed, ik gun iedereen dit soort mooie auto's en ben oprecht blij dat ze op de weg te zien zijn. Maar de verbazing is er niet minder om.

Lezersreacties (104)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.