Welles nietes...
De ADAC - laten we het voor het gemak even de Duitse ANWB noemen – heeft onlangs onderzoek gedaan naar de meest economische auto van Duitsland. De Kia Picanto komt als winnaar uit de test. Naar aanleiding daarvan stuurde de Nederlandse Kia-importeur een persbericht. Vandaag plofte een bericht van Daihatsu op de AutoWeek-mat met de titel: 'Is een Duitse autotest zonder meer van toepassing op de Nederlandse markt'? Aiaiai, hier heeft iemand zijn pen flink in het gif gedoopt.
Argument nummer 1 is dat de Duitse Cuore meer uitstoot dan de Nederlandse. Dat klopt omdat 'onze' Cuore op smallere banden staat. De Duitse stoot daarom 5 gram CO per km méér uit dan de Nederlandse.
Bij de Kia Picanto staat in de Duitse test dat de auto 5 gram minder uitstoot dan op de Nederlandse site van Kia wordt vermeld. Op Duitse site stoot de Kia trouwens één gram meer uit dan in de test. Het verschil tussen de Nederlandse en Duitse Kia komt - je raadt het al - omdat de Duitse Kia op 15,5 cm brede banden staat; in Nederland zijn ze 16,5 cm breed.
Het laatste argument van Daihatsu is dat de autokosten door de ADAC over een gebruiksperiode van 4 jaar zijn berekend. 'Hoe heeft men een en ander kunnen bepalen van een auto die amper 2 jaar op de markt is,' jammert Daihatsu. Hier gaat de argumentatie wat scheef. De Cuore bestaat in naam al weliswaar járen, het huidige model wordt pas sinds 2003 geleverd.
De conclusie van het persbericht is dat Daihatsu denkt in Nederland een dergelijke test met de Cuore te kunnen winnen. En dat allemaal op basis van een paar grammen CO-uitstoot. Mij benieuwen wat voor post we morgen van Kia krijgen...

Nic De Boer
Autojournalist
Al van jongs af aan ben ik autogek en verslind ik autoblaadjes. Ik wist dus ook al vroeg wat ik wilde worden: het werken bij een titel als AutoWeek lag voor de hand. Mijn eerste klus bij AutoWeek was het bemensen van de nieuwsdesk. Saillant detail: het allereerste bericht dat ik ooit schreef, was de aankondiging van de prijzen van de CityRover – een auto die achteraf nooit is gekomen. Toch was het helemaal in mijn straatje want ik heb een voorkeur voor auto’s die buiten het normale vallen en een bijzonder verhaal hebben. Sinds enige jaren ben ik occasionredacteur en werp ik mijn op als Beschermheer van de Roestplek. Moderne auto’s vind ik weldegelijk interessant maar een auto die al een tijdje ‘geleefd’ heeft, zegt me een stuk meer. Mijn eerste auto was een Citroën ID19B uit 1969. De nieuwste auto die ik ooit kocht, is uit 2002 en de kans is maar heel klein dat ik ooit een auto van later datum aanschaf.