Weblog Ken - Wordt het zuidelijke deel van België echt één grote lage emissiezone?
Ken Divjak - Onze man in Vlaanderen
Oorspronkelijk zou Wallonië vanaf 2023 één grote lage-emissiezone worden. Door de pandemie werd de start daarvan uitgesteld tot 2025, maar klopt dat nog wel?
Toen Wallonië eind 2020 aankondigde dat het zijn grondgebied vanaf 2023 gradueel zou afsluiten voor vervuilende verbrandingsmotoren, zijn er veel kaken op de grond gevallen. Het wagenpark bezuiden Samber en Maas is er zo oud als de straten zelf, waardoor honderdduizenden gezinnen hun huis de facto niet meer zouden kunnen verlaten om te winkelen, te werken of de kinderen naar school te brengen.
Te gek voor woorden
De beslissing was zo vergezocht dat eigenlijk niemand erin geloofde, maar toch hield de Waalse regering voet bij stuk. Het leek alsof het gewest plots een voorbeeld willen stellen, door verder te gaan dan de micropolitiek in Vlaanderen. Daar mogen steden immers hun eigen emissieregels bepalen, zonder dat er een algemeen kader voor bestaat. Zo mag je in Brussel bijvoorbeeld wel met een oldtimer rijden, maar in Antwerpen en Gent alleen met een dagpas van 35 euro. Oudere auto’s met lagere Euronormen krijgen in die steden ook verschillende beperkingen opgelegd. Het enige voordeel van een algemene LEZ is dat het kluwen aan regeltjes en pasjes verdwijnt, maar het neemt niet weg dat de volledige Ardennen tot lage-emissiezone omvormen klinkklare onzin is.
Door de coronapandemie werd de ingangsdatum opschoven naar 1 januari 2025. Dan zou er een gradueel systeem in werking treden, met in eerste instantie een rijverbod voor voertuigen zonder Euronorm en met de Euronormen 1, 2 en 3. Het verbod zou geleidelijk aan uitgebreid worden naar voertuigen met een recentere Euronorm, om tegen 2030 alleen nog Euro 6-benzines en Euro 7-motoriseringen toe te laten. Plaatsen we dat even in perspectief, dan zouden alle Walen vanaf 2025 een auto moeten hebben die na 2005 geproduceerd is. Oldtimers van 30 jaar of meer zouden wellicht een (betalende) uitzondering krijgen, maar youngtimers zijn in dat geval hoe dan ook de klos.
Studies spreken de beslissing tegen
4,5 jaar nadat de Waalse regering de veralgemeende lage-emissiezone goedkeurde, heeft er nu toch een politica bezwaar aangetekend. Het volledige verbod op het hele grondgebied dat door haar voorganger werd opgesteld, is vanuit milieuoogpunt toch niet gerechtvaardigd, vindt Regionaal Minister van Leefmilieu Céline Tellier. Ze baseert zich daarvoor op twee studies die tussen 2019 en 2023 werden uitgevoerd door ISSeP, het Institut Scientifique de Service Public. Die tonen aan dat de overschrijdingen van de Europese grenswaarden zeer lokaal zijn en zelfs terug te voeren zijn tot bepaalde straten in grote steden als Luik, Bergen, Charleroi en Namen. De minister legt haar bevindingen binnenkort voor aan de regering, in de hoop dat de beslissing vooralsnog teruggedraaid wordt. Wordt (weer eens) vervolgd, dus.

Ken Divjak
Columnist/schrijver
Ken Divjak is al sinds 2013 de Vlaamse correspondent van AutoWeek. In deze rubriek belicht hij wekelijks auto- en mobiliteitsnieuws uit een buurland dat zo dichtbij ligt maar soms zo veraf lijkt.