Weblog Ken - Nieuwe Belgische verkeerswet: draagt één persoon geen gordel, alle inzittenden beboet
Ook nieuwe verkeersborden
Duidelijker, coherenter en inclusiever, dat moet de nieuwe Belgische wegcode allemaal worden. De geüpdatete verkeersregels gaan vanaf 1 september 2026 in onder de gepimpte naam ‘code van de openbare weg’ en brengen best wat veranderingen met zich mee, de ene begrijpelijker dan de andere.
Met het weblog over beurtelings parkeren hebben we alvast één wijziging onder de loep genomen. De rest behandelen we hieronder samen, omdat het merendeel van de aanpassingen betrekking heeft op zwakke weggebruikers. Koning Auto staat dus niet meer centraal in de nieuwe code van de openbare weg, hoewel automobilisten de regels natuurlijk wel op hun duimpje moeten kennen.
Zwakke weggebruikers eerst
Beginnen doen we met de zwakste aller weggebruikers: de voetganger. Daar moet je met de auto minstens één meter afstand van houden binnen de bebouwde kom en anderhalve meter erbuiten, aldus de nieuwe regels. Fietsers die hun ros op het voetpad stallen, moeten eveneens 1,5 meter vrij laten voor voetgangers. Maar het opvallendste – althans voor Belgen – is toch de invoering van het verkeerslicht ‘vierkant groen voor voetgangers’. Dat ga je tegenkomen op kruispunten waar voetgangers diagonaal mogen oversteken, op voorwaarde dat het symbool van het genderneutrale figuurtje met vier cirkelvormige pijlen op groen staat. Hetzelfde geldt voor fietsers, zij het met een aangepast symbool in de verkeerslichten, om ook die groep op bepaalde kruispunten diagonaal te laten kruisen.
Kinderen fietsen tot hun elfde op het voetpad
Blijven we nog even bij de fietsers, dan zien we nog andere regels opduiken. Zo mogen kinderen vanaf 1 september 2024 tot hun elfde op het voetpad fietsen, terwijl dat vandaag nog tot hun negende is. Verder mogen de benenwagens in de toekomst traag rijdende auto’s inhalen en komt er een nieuw verkeersbord om aan te geven dat ze een rood licht mogen negeren om af te slaan. Tot slot kan er nog een vierkant blauw bord bij om te melden dat het gebruik van het fietspad in bepaalde zones optioneel is. Bromfietsen worden op hun beurt verplicht om op de weg te rijden als er een snelheidsbeperking tot 50 km/h geldt, terwijl ze vandaag nog mogen kiezen. En de ‘razend’ populaire speed pedelecs dan? Die zullen, net als gewone fietsen, op bepaalde momenten stapvoets (!) door voetgangerszones en speelstraten mogen fietsen.
Auto’s in het vizier
Vooraleer we de nieuwe regels voor auto’s onder de loep nemen, houden we nog even halt bij de motorfietsen. Die mogen om te beginnen de reddingstrook gebruiken als er file is op de snelweg. Dat is de doorgang die als het verkeer vastloopt moet worden vrijgelaten om de hulpdiensten vlot te laten passeren. Verder mogen motorrijders hun tweewieler niet meer dwars op de weg parkeren, maar moet dat altijd met de weg mee. Tot slot mogen ze vanaf eind 2026 ook officieel traag rijdende of stilstaande auto’s voorbijsteken, zoals elke rechtgeaarde motard dat al sinds mensenheugenis doet.
Nieuwe waarschuwingsborden
Bij de auto’s komen er helaas alleen verplichtingen bij. Zo zijn er om te beginnen een paar nieuwe waarschuwingsborden die boven dit weblog staan en smeken om geïnterpreteerd te worden in de commentaarsectie. Verder kunnen zowel de bestuurder als de passagiers van een voertuig worden beboet als een meerderjarige passagier zijn gordel niet draagt. Kinderen zonder gordel worden individueel beboet, naar rato van 150 euro per overtreding. Kort stilstaan op tram- en busstroken om iemand af te zetten of op te pikken, mag ook niet meer. De busstroken mogen alleen worden gebruikt om af te slaan vanaf het punt waar de volle lijn wordt onderbroken. Ook daar gaan de verkeersagenten dus strenger op moeten toezien, allicht terwijl ze de nieuwe genderneutrale verkeersborden instuderen.

Ken Divjak
Columnist/schrijver
Ken Divjak is al sinds 2013 de Vlaamse correspondent van AutoWeek. In deze rubriek belicht hij wekelijks auto- en mobiliteitsnieuws uit een buurland dat zo dichtbij ligt maar soms zo veraf lijkt.