Weblog Ken - Nieuwe Belgische boete richt zich vooral op buitenlandse bestuurders onder invloed

Onze man in Vlaanderen

Belgische Politie Volvo V90

Rijden onder invloed van alcohol en drugs blijft een groot probleem in het Belgische verkeer. Daarom wil uittredend Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) nieuwe maatregelen, waaronder een forse boete waarmee de overheid het ook op buitenlandse bestuurders gemunt heeft.

De harde cijfers eerst: elke dag worden er in België 33 bestuurders beboet omdat ze onder invloed van drugs rijden. Erger nog, volgens verkeersinstituut VIAS geeft 5 procent van de ondervraagden gewoon toe dat ze al eens onder invloed van drugs hebben gereden. In de leeftijdsgroep van 18 tot 34 jaar zou dat getal zelfs oplopen tot een op de zeven. Gezien het officiële cijfers betreft, is dit slechts het topje van een gevaarlijke ijsberg. 

Boete van €1.260 of inbeslagname


Hoewel er naast de speekseltest al een controlelijst bestaat om drugsgebruik in het verkeer op te sporen, wil de minister dat er een nieuwe checklist komt. Daarmee zouden politieagenten juridische actie kunnen ondernemen als het gebruikte middel niet detecteerbaar is of als de resultaten van de speekseltest niet doorslaggevend zijn. De nieuwe indicatoren zijn een waarneembare geur, het bezit van illegaal materiaal, een weigering om mee te werken en de eventuele bekentenis van de bestuurder. In die gevallen kan de politie een borgsom opleggen van €1.260, die in afwachting van het proces in bewaring wordt genomen en gebruikt kan worden als borg voor de boete die de rechter oplegt. Daarnaast riskeren de overtreders ook een inbeslagname van hun voertuig.

Opvallend daarbij is dat de boete specifiek gericht is naar buitenlandse bestuurders, die blijkbaar goed vertegenwoordigd zijn in de statistieken. Zeker in de grensregio’s met Noord-Frankrijk en Zuid-Nederland is dat een probleem, met soms zelfs grensoverschrijdende achtervolgingen tot gevolg. Boetes innen bij niet-Belgen loopt kennelijk evenmin van een leien dakje, waardoor er nu dus wordt gekeken naar onmiddellijk te betalen borgsommen en inbeslagnames. Bovendien geldt een opgelegd rijverbod enkel voor het Belgische grondgebied, waardoor buitenlanders er in eigen land geen gevolgen van ondervinden. Dat alles moet met het nieuwe systeem veranderen, temeer omdat de politie met deze maatregel meer vrijheid krijgt om ze ter plaatse op te leggen én te innen.

Rijverbod voor fietsers onder invloed


Wie na dat alles denkt ‘volgende keer neem ik wel de fiets als ik in België ben’, moet ook uitkijken. De laatste tijd duiken er steeds meer berichten op over fietsers die onder invloed een rijverbod opgelegd krijgen - ook voor de auto. Nu is dat zeker geen prioriteit voor de politiediensten, maar wel een zogenaamde beveiligingsmaatregel voor fietsers die het te bont maken. De laatste melding ging over iemand die 1,8 promille in zijn bloed had, met een smartphone in zijn hand aan het fietsen was en geen voor- of achterlicht had. De beste man zag zijn rijbewijs pardoes ingetrokken voor 15 dagen, om te zorgen dat hij later op de avond niet in een auto zou stappen of zichzelf verder in gevaar zou brengen. 

Waarom meteen voor 15 dagen, horen we de reaguurders al zuchten? Omdat de Belgische wet geen andere termijn voorziet. Het is zoals gezegd geen straf maar een beveiligingsmaatregel. Daarna komt de inbreuk nog voor bij de politierechter, die op zijn beurt de echte straf uitspreekt. Tot 2017 was dat automatisch opnieuw een rijverbod, maar daar wordt tegenwoordig milder mee omgesprongen als het rijbewijs al eerder werd ingetrokken. Voor voetgangers die zware overtredingen begaan, geldt die maatregel trouwens eveneens. Zo kreeg een vrouw uit Ninove recent een rijverbod van zes maanden omdat ze met een kinderwagen een gesloten overweg negeerde. Daarna moest ze alle rijexamens opnieuw afleggen. U bent dus gewaarschuwd.

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.