Weblog Ken-Hoe Nederland de slechte staat van het Belgische wegdek kan verhelpen
Onze man in Vlaanderen
Klagen over de lamentabele staat van het Belgische wegdek, dat kunnen Nederlanders als geen ander. Minder voor de hand liggend is dat de oplossing weleens uit dezelfde hoek kan komen …
Het is een wederkerend thema in deze wekelijkse interland: de wegen in Nederland zijn goed en die in België dramatisch. Hoe dramatisch precies, wordt jaarlijks becijferd door het Wereld Economisch Forum. Tien jaar geleden stond het land van Manneke Pis nog op de 26ste plek van 119 landen, vandaag is dat op de 64ste plaats - nota bene achter Oezbekistan en Rwanda …
Historische onderinvesteringen
De bron van dat oude zeer ligt volgende de autoriteiten in structurele onderinvesteringen sinds de jaren 70. De regionalisering van heel wat snelwegen en nationale wegen aan het einde van de jaren 80 heeft de situatie alleen maar verergerd. Vandaag is het zo slecht gesteld met het Belgische asfalt dat de wegdiensten niet meer weten waar te beginnen, temeer omdat elke put eerst visueel en bovendien officieel moet worden vastgesteld alvorens de opdracht tot herstel mag worden gegeven. Dat moet en kan beter dachten ze bij het Nederlandse bedrijf Cyclomedia, dat gespecialiseerd is in het in kaart brengen van wegen. In België heeft de spin-off van de Universiteit Delft het volledige wegennet van 100.000 km vorig jaar al gescand, inclusief alles wat er mis aan is.
Oplossing uit Nederland
In hoofdzaak dienen de met AI verrijkte 3D-scans om het wegennet en de bijhorende infrastructuur te mappen, net zoals Google dat al jaren op een eenvoudigere manier doet. Internetproviders kunnen de data bijvoorbeeld gebruiken om het glasvezelnetwerk uit te rollen en nutsbedrijven om LED-straatverlichting te installeren. Een handige extra van de Hi-Res 3D-scans is dat de gebreken van het wegdek er ook op te zien zijn, waardoor de nood aan een inspectie ter plaatse vervalt. Meer dan de helft van de Vlaamse steden en gemeentes is bovendien klant bij Cyclomedia, maar daarom wordt het herstel nog niet sneller uitgevoerd. Het eeuwige probleem blijft de financiering van al die werken, ook al gaan er stemmen op om het geld uit de verkeersboetekas daarvoor aan te wenden.
Geen geld door torenhoge staatsschuld
De Belgische staatsschuld bedraagt op het moment van schrijven 643 miljard euro, wat meteen goed is voor een plekje op de strafbank van Europa. Volgens conservatieve berekeningen komt daar elke seconde 500 euro bij, volgens de Nationale Bank zou het bedrag zelfs kunnen oplopen tot 1.170 euro per seconde. Dat er in die context geen 21 miljard voorhanden is om het wegdek te verbeteren, wordt onderstreept door de lopende regeringsonderhandelingen die net op besparingen zijn afgesprongen. Waar de euro’s dan wel vandaan moeten komen, is koffiedik kijken. De ene partij wil een slimme vorm van rekeningrijden invoeren, de andere een algemeen wegenvignet om het transitverkeer mee te laten betalen. Dat laatste stoot op weerstand bij onder meer Nederland, dat de Belgen met deze technologie weliswaar attent maakt op hun gebrekkige wegen maar er heus niet aan wil meebetalen.

Ken Divjak
Columnist/schrijver
Ken Divjak is al sinds 2013 de Vlaamse correspondent van AutoWeek. In deze rubriek belicht hij wekelijks auto- en mobiliteitsnieuws uit een buurland dat zo dichtbij ligt maar soms zo veraf lijkt.