Weblog Ken - Geen Waalse LEZ en geen ICE-verbod in Vlaanderen

BYD Dolphin in Wallonie

Jaren zijn de Waalse en Vlaamse regeringen in de weer geweest met ingrijpende plannen om het Belgische wagenpark in sneltempo te vergroenen. Nu de verkiezingen naderen, mogen ze allemaal de vuilnisbak in.

De twijfels onder de weblogs over de Waalse LEZ en de Vlaamse EV-plannen waren terecht. We hoeven de aanstaande regionale en federale verkiezingen in België zelfs niet af te wachten om te weten dat alle initiatiefnemers hun hand hebben overspeeld, want er komt geen Waalse LEZ en ook geen verkoopstop van nieuwe ICE-wagens in België vanaf 2029.

Twee strepen erdoor

Beginnen we met de Waalse lage-emissiezone, een verhaal dat miljoenen mensen bezuiden Samber en Maas al sinds 2019 op stang jaagt. Eerst werd de deadline (zogenaamd door de pandemie) uitgesteld tot 2025, nu blijkt het graduele verbod op wagens zonder of met een oude Euro-norm er helemaal niet te komen. Gewoon verticaal geklasseerd, onder impuls van een Franstalige politica die zich begin dit jaar afvroeg of er wel kritisch-wetenschappelijk over die beslissing was nagedacht. Niet dus, waardoor het decreet nu unaniem is weggestemd. Dat is niet alleen goed nieuws voor Waalse burgers met een oudere auto, maar ook voor toeristen en passanten met young- en oldtimers.

Het voorstel om de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor vanaf 2029 in Vlaanderen te verbieden, is zijn steun ondertussen ook kwijt bij de regeringspartijen. De Vlaams-nationalisten van N-VA noemen het in de aanloop naar de verkiezingen ‘onrealistisch’, de christendemocraten van CD&V ‘niet haalbaar’. Enkel de liberalen van Open VLD zien het nog zitten bij monde van initiatiefneemster Lydia Peeters, de Vlaamse minister van Mobiliteit. Wellicht zal het dus bij een hersenspinsel blijven, dat weliswaar in het klimaatplan is opgenomen, maar niet in een decreet wordt gegoten en daardoor niet rechtsgeldig is. Dat laatste vinden de socialisten van Vooruit trouwens van het hele idee, waarmee Vlaanderen zijn bevoegdheden hoegenaamd te buiten zou gaan.

Geen LEZ-verstrenging in Vlaanderen

Nu we toch kritiek aan het spuien zijn op Belgische mobiliteitsconcepten die kant noch wal raken, kunnen we al evengoed de andere lage-emissiezones erbij nemen. Eind april stond er namelijk een verstrenging in de agenda voor de LEZ van Antwerpen en die van Gent, waarbij oldtimerbezitters een dagpassysteem opgelegd krijgen dat maximaal twaalf keer per jaar mag worden gebruikt. Kosten? 35 euro per keer. Ook die beslissing is recent echter tenietgedaan door de Raad van State.

Net als in Brussel kunnen auto’s die ouder dan 30 jaar zijn en een oldtimerkenteken hebben er voortaan kosteloos de LEZ binnenrijden, op voorwaarde dat ze vooraf geregistreerd zijn. Dat geldt trouwens ook voor Nederlanders die Antwerpen met een oldtimer bezoeken, zoals op de website slimnaarantwerpen.be wordt toegelicht. Voor alle andere Euro-normen zul je Google eens diep in de ogen moeten kijken, want de verdere invulling van zo’n LEZ bepalen de steden in België helaas zelf. Omdat er geen algemene zone in Wallonië komt, is het maar een kwestie van tijd eer grote Waalse steden zoals Namen en Luik die zelf gaan invoeren, met nog meer regelneverij tot gevolg.

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.