Weblog Ken - Fijn dat Autosalon van Brussel comeback maakt in 2025
Onze man in Vlaanderen
Na twee coronajaren, een afgeslankte editie in 2023 en een no-show in 2024 keert Het
Autosalon van Brussel volgend jaar terug. Dat heeft de Belgische autosectorfederatie Febiac
gisteren bekendgemaakt.
Goed nieuws uit Brussel: de jaarlijkse hoogmis van de auto keert volgend jaar terug naar de Heizelpaleizen. Niet op de traditionele data midden januari, want die zijn inmiddels bezet door het autobelevingsevenement Brussels Auto Show, maar wel van 14 tot en met 23 februari oftewel tegelijk met de bouwbeurs Batibouw.
Geen acht maar vier hallen
Waarom Het Autosalon van Brussel al een paar jaar aan het kwakkelen is? Door dat vieze beestje natuurlijk, maar ook door de torenhoge kosten die traditioneel bij een blitse stand op een grote beurs horen. Sinds de elektrificatie van het wagenpark en de internationale malaise heeft bijna elk merk zijn broeksriem aangetrokken. Dat resulteerde vorig jaar al in een afgeslankte editie met kleinere stands en heeft er dit jaar voor gezorgd dat er geen ‘echte’ Autosalon was in Brussel. Het Nederlandse 402 Automotive probeerde het gat te dichten met een totaalspektakel, maar kon er slechts 122.000 bezoekers voor enthousiasmeren. Een vierde van wat Het Autosalon in zijn hoogdagen mobiliseerde.
De Brussels Motor Show -zoals de Belgische autosalon officieel heet- deed het vorig jaar weliswaar beter met 265.000 bezoekers, voor de grote merkgroepen was dat ondermaats. Vandaar ook dat D’Ieteren - de Belgische evenknie van Pon - zijn kat stuurde voor de editie van 2024 en de hele zaak als een kaartenhuis instortte. Dat Febiac nu toch een nieuwe editie voor 2025 aankondigt, is dan ook opvallend. Tot je de kleine lettertjes erop naleest en merkt dat de autobeurs slechts vier paleizen gaat vullen en Batibouw de andere. Op zich al een primeur, maar wel een gekke combinatie.
Premiummerken kijken de kat uit de boom
Op het moment van schrijven hebben D’Ieteren, Stellantis en Renault hun deelname al toegezegd. BMW en Mercedes-Benz (op de foto hierboven de beursstand van Het Salon in 2014), respectievelijk de Belgische nummers 1 en 4 van 2023, kijken de kat nog even uit de boom. Hoe langer hoe meer geven Belgische premiummerken de voorkeur aan eigen evenementen. Zo zit BMW Group BeLux momenteel in de laatste fase van zijn Reflected-show, met 3.500 VIP-gasten over een periode van verschillende weken. De genodigden krijgen er in een exclusief kader avant-premières en nieuwigheden te zien, terwijl Michelin-chefs de smaakpapillen stimuleren. Met een markt die bij veel merken voor 70 procent en meer op zakelijke klanten teert, mag het niet verbazen dat een volks salon lager op het prioriteitenlijstje staat.
En het volk zelf dan? Dat heeft na de magere editie van 2023 duidelijk aangegeven dat het geen €15 entree en €10 parking meer wil betalen om louter EV’s te zien. Vandaar ook dat D’Ieteren nu al meedeelt dat het weer auto’s met verbrandingsmotoren gaat exposeren. Dat past naar eigen zeggen beter bij een salon voor particulieren die vaak de middelen niet hebben om een dure EV te kopen. Febiac zal ongetwijfeld ook wat water bij de wijn hebben gedaan om de merken te overtuigen, vermits de woordvoerder van D’Ieteren in de Belgische krant De Tijd aangeeft dat ‘de veranderingen in de markt en de voorwaarden van het Autosalon’ ook meegespeeld hebben in de beslissing om de Belgische autosalon weer op de kalender te zetten in 2025.

Ken Divjak
Columnist/schrijver
Ken Divjak is al sinds 2013 de Vlaamse correspondent van AutoWeek. In deze rubriek belicht hij wekelijks auto- en mobiliteitsnieuws uit een buurland dat zo dichtbij ligt maar soms zo veraf lijkt.