Weblog Ken - Dit zijn de resterende autofabrieken in België

Ooit waren het er veel

Productie Volvo XC40 gestart Gent

Met de geplande ontmanteling van VDL Nedcar dreigt de laatste autofabriek in Nederland te verdwijnen. In België resten er nog twee, waarvan eentje een onzekere toekomst tegemoet gaat.

Het faillissement van de Belgisch busbouwer Vanhool maakt pijnlijk duidelijk dat voertuigen produceren niet meer evident is in West-Europa. Autofabrikanten worden met lagere loonkosten en mildere milieunormen naar het oosten en zuiden van de EU gelokt, terwijl andere continenten zowaar nog aantrekkelijker zijn. België vormt op dat vlak een uitzondering, met twee hoogtechnologische autofabrieken die voorlopig gebeiteld zitten. De vraag is alleen of dat in de toekomst zo blijft.

Roemrijk verleden  

Voor een klein land heeft België altijd goed geboerd op het vlak van voertuigen. Tot de Tweede Wereldoorlog waren er meer dan honderd koets- en autobouwers actief, met klinkende namen als Imperia en Minerva die tot in Amerika furore maakten. Door de oorlog en het opkomende protectionisme verloor België zijn status als economisch powerhouse, met tal van faillissementen tot gevolg. De auto-assemblage leefde weer op in de jaren 50, toen België net als Nederland importtarieven ging heffen op buitenlandse auto’s. Dat dwong bijvoorbeeld BMW om auto’s te laten assembleren bij Moorkens in Kontich nabij Antwerpen, terwijl het Russische merk Moskvitch de productie van de 408 uitbesteedde aan Renault in Vilvoorde.

Hoewel de Renault-vestiging aan de rand van Brussel al in 1925 werd gebouwd en vanaf 1935 auto’s begon te assembleren, piekte de productie pas eind jaren 80. Helaas was het op 31 juli 1997 geheel onverwacht einde verhaal voor de dik 3000 werknemers. Opel Antwerpen werd in 1924 als General Motors Continental opgericht en stelde in zijn hoogdagen ongeveer 10.000 mensen tewerk. In 2007 werd de productie er gehalveerd, in 2010 gingen de poorten onverwijld dicht. Zelfde verhaal voor Ford Genk dat in 1964 opening ging en eind 2014 moest sluiten. Naast de in mijn intro aangehaalde redenen waren ‘besparingen’ en ‘overcapaciteit’ vaak geciteerde motieven om deze drie grote autofabrieken in België te sluiten.

Audi en Volvo

Anno 2024 telt België nog twee autofabrieken: Audi Vorst en Volvo Gent. Beide hoogtechnologisch, alle twee gespecialiseerd in de productie van EV’s. In Gent lopen er momenteel C40 en XC40 Recharge-modellen van de band en bereiden ze zich voor op de assemblage van de EX30. De verhoopte gigafactory voor batterijen is er uiteindelijk niet gekomen, maar toch ziet de nabije toekomst er goed uit voor de 6.500 werknemers. Iets wat bij Audi in Vorst lang niet zo zeker is. Daar wordt momenteel weliswaar de Q8 e-tron geassembleerd, de opvolger van dat model is niet toegekend aan de Brusselse fabriek. De 3.000 werknemers hebben er dus maar baanzekerheid tot en met 2027. Daarna is het hopen op een van de modellen uit de Volkswagen Group die op het nieuwe SSP-platform komen te staan. 

Lezersreacties (74)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.