Waar houdt het op?

automatische achtbak
Afgelopen week meldde Van Doorne's Transmissie (tegenwoordig onderdeel van Bosch) dat ze de tien miljoenste duwband hebben geproduceerd. Het mooie van een traploos werkende transmissie is dat de motor bij variërende snelheden op een vast toerental kan draaien. Je kunt de motor dus laten werken bij een toerental met de gunstigste waardes; bijvoorbeeld maximale trekkracht, het laagste verbruik of je laat de motor alleen werken in het toerengebied waar de uitstoot het laagst is, met de versnellingsbak pas je vervolgens de snelheid aan.
Bovenstaande moet ook ongeveer de gedachte geweest zijn van de Duitse transmissiebouwer ZF. ZF is namelijk druk bezig met de ontwikkeling van een automatische versnellingsbak met acht versnellingen. Hoewel deze versnellingsbak niet traploos werkt, kun je met zoveel versnellingen de motor wel in een kleine toerenrange laten werken. Waar we die 8-bak tegen kunnen komen? Te denken valt aan onder andere aan BMW, Audi en Jaguar. Deze fabrikanten gebruiken momenteel al ZF's zestrapsautomaten. Sta trouwens ook niet raar te kijken wanneer de nieuwe modellen van deze merken hybride zijn. De bak wordt namelijk geschikt gemaakt voor diverse gradaties van hybride aandrijflijnen, evenals de mogelijkheid om vierwielaandrijving in te bouwen (zoals bijvoorbeeld Audi met z'n quattro's). Benieuwd of er na de 8-bak een 10-bak volgt. Houdt het een keer op of gaat ZF uiteindelijk ook traploos?

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.