VW hybride
hybride aandrijfsystemen. Volkswagen AG zelf hult zich echter in stilzwijgen, en ook bij importeur Pon kan men er nog niets over vertellen. Maar de toeleveringsindustrie laat in de vorm van Continental Automotive Systems en ZF Friedrichshafen weten dat het ze bij VW menens is. Vol trots melden deze bedrijven dat ze strategische partners zijn voor de ontwikkeling en levering van een aandrijfeenheid en de bijbehorende elektronica van een hybride project. Dat doen ze natuurlijk niet omdat het de ontwikkelaars bij Volkswagen wel geinig lijkt om ook 'ns met zo'n auto te rijden. Nee, bij VW hebben ze serieuze hybride plannen. Ben benieuwd wanneer de hybride aandrijflijn bij Volkswagen debuteert en vooral ook in welk model: wordt het een systeem dat vooral de grote jongens zoals de Touareg aan de steeds strenger wordende normen moet laten voldoen (op zich niet onvoorstelbaar, ZF werkt ook aan zo'n systeem met BMW en in de USA hoor je er niet meer bij als je geen hybride kunt leveren)? Of wordt het een Fox die dan net als destijds de Lupo aan drie liter genoeg heeft om 100 km af te leggen? Of komt er zo'n systeem in de Golf en gaat dan eindelijk het grote publiek aan de hybride?Update (23 januari 2006, 15:41):
Dhr. Geijsen, woordvoerder van Pon, wist zojuist te melden dat de kans klein is dat we hier grote aantallen Volkswagens met hybride aandrijflijnen tegen zullen komen. In Europa zullen de VW-motoren voornamelijk 'schoon' worden door gebruik van aardgas en biobrandstoffen (zowel benzine als diesel). De hybride aandrijflijnen zoals die door ZF en Continental worden ontwikkeld zijn volgens Geijsen dan ook hoofdzakelijk voor de Amerikaanse markt bestemd, daar waar aardgas en dieselolie nagenoeg onbekend zijn. Hij verwacht dan ook dat de hybride aandrijftechniek zal debuteren in de Jetta, Volkswagens bestseller in de VS, en dat het dan uiteraard ook verkrijgbaar zal zijn op z'n platform-genoten Golf en Touran. Ook vermoedt de Pon-woordvoerder dat de Touareg met zo'n hybride systeem uitgerust zal worden, voor z'n neefjes Cayenne en Q7 zijn dit soort aandrijflijnen namelijk ook al aangekondigd.

Cornelis Kit
Autojournalist
Cornelis Kit (1971) behaalde in 1996 z’n diploma aan de HTS Autotechniek na het met succes afronden van een afstudeerproject bij NedCar in Born. Na z’n studie kwam hij al snel in de journalistiek terecht. Sinds 1999 is hij full-time autojournalist. Naast de praktische inzetbaarheid van auto’s gaat z’n aandacht vooral uit naar nieuwe technologieën en in het bijzonder naar alternatieve aandrijving. Brandstofcellen, hybride aandrijflijnen, eind vorige eeuw reed hij al met prototypes en nog steeds volgt hij de ontwikkelingen kritisch, sinds 2004 voor de tijdschriften AutoWeek en GTO. Misschien tegenstrijdig, maar z’n warme belangstelling hebben ook klassieke auto’s (veel ‘moderne’ techniek stamt vaak al uit vervlogen tijden) en de autosport (met name de techniek om zoveel mogelijk prestaties uit een druppel brandstof te halen, in wezen hetzelfde wat gebeurt bij het zuiniger maken van auto’s).
