AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Vraag over de BMW 5-serie? Wij stellen 'm Adrian! – Deel 2 -
19
Gisteren spraken we Adrian dus en legden de waslijst 5-serie-vragen aan hem voor. Doe er uw voordeel mee!
AW: Heeft de voetgangersveiligheid invloed gehad op het ontwerp?
Adrian van Hooydonk, Director BMW Group Design: "De toegenomen eisen op dit gebied spelen een grote rol, het is iets waar we voortdurend rekening mee moeten houden. Maar het had geen directe gevolgen voor de vorm."
Waarom staat het stuurwiel van een BMW zoals het staat?
"Ergonomie is een hot item bij BMW en wij vinden dat we een fijne cockpit hebben en dat houden we zo, het staat inderdaad iets scheef, klopt."
Waarom de terugkeer naar staal, waarom is de auto zwaarder geworden in deze tijd?
"De langere wielbasis maakt het nodig de auto te verstevigen met staal. Hoewel zwaarder, is elke versie sowieso zuiniger."
Waarom duurt het altijd zo lang voordat er een M-versie is?
"De M is technisch klaar maar het lanceren ervan heeft puur te maken met marketing en strategie, je moet niet alles in één keer presenteren."
Waarom die extra naden over de motorkap, waarom ziet het 5-front er uit zoals nu?
"We wilden de 5-serie precisie en dynamiek meegeven. In de windtunnel loopt de wind zo zoals de lijnen op de motorkap. Wij vinden de neus sportief op deze manier, passend bij een rijdersauto als de 5-serie."
Waarom steeds meer één familiegezicht?
"We willen een familiegezicht, dat is dus bewust gedaan, maar evengoed onderscheid tussen de verschillende modellen. Dus niet zoals sommige andere merken ze heel erg op elkaar laten lijken. Ik vind de 7-serie zeker een BMW maar meer status en rust uitstralen dan de 5 die we dus dynamischer zien."
Komt er een M-sportpakket?
"Ja, meteen bij de introductie begin maart of kort daarna."
Wordt de kleur Marrakech-bruin leverbaar op de nieuwe 5-serie?
"Nee, maar bij BMW Individual kun je elke kleur bestellen die je wilt."
Komt er een 520i?
"Misschien in de toekomst."
Heeft de Touring een langere wielbasis dan de sedan?
"Nee, zelfde wielbasis."
Komt er een 5-serie met twee afzonderlijke zitplaatsen op de achterbank, de zogenaamde Coupé Sizte?
"Nee."
Wat zijn de sterkste punten van het design van de 5?
"De voorkant is sportief, en profil is de auto elegant, de achterkant is krachtig."
Komt er een 5-serie Hybrid?
"Let goed op wat er in maart in Geneve op de AutoSalon staat"
Waar haal je je inspiratie vandaan?
"Moderne kunst, reizen, architectuur, mode, overal vandaan dus eigenlijk."
Wat is het belangrijkste designelement voor auto's in het algemeen?
"Qua proporties moet de auto kloppen, dat is de basis, verder wat BMW betreft zou ik zeggen: authenticiteit en harmonie."
Krijgt de 5-serie Touring de mogelijkheid van een derde achterbank en dan in tegengestelde richting?
"Nee en nog een keer nee."
Waarom kun je geen Adaptive Drive krijgen op een 528?
"Dat kan wel."
Wanneer komt de X-drive?
"Na de Touring en die staat voor tweede helft 2010 in de planning."
Komt er een 523d?
"Misschien in de toekomst."
Welke auto vind jij nu echt lelijk?
"Geef ik geen antwoord op, dat krijg je altijd wel weer een keer terug en ik heb geen behoefte om het werk van collega's neer te sabelen."
"Groeten aan de Autoweek.nl bezoekers, leuke vragen!"
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs