Volt minder elektrische auto dan gedacht?

Opel Ampera
De Chevy Volt c.q. Opel Ampera is in basis een elektrische auto. Totdat de accu leeg is. Daarna zorgt de verbrandingsmotor dat een generator de voedende taak van de accu overneemt, maar de aandrijving blijft puur elektrisch. Althans dat is de officiële lezing die GM tot nu to verteld heeft. Maar hier wordt nu in de USA sterk aan getwijfeld. Het verhaal gaat dat onder hoge belasting (bij hogere snelheid of steile hellingen) de verbrandingsmotor toch (mee)helpt de wielen aan te drijven. Bij GM worden deze geruchten ontkend noch bevestigd: "Het maakt de automobilist niets uit wat er precies gebeurt, als de beloofde prestaties maar gehaald kunnen worden".
Op basis van de ervaring die ik met de Ampera heb, kan ik het gerucht niet ontkrachten...
Een blik onder de motorkap leert dat de generator, de elektromotor en de vaste overbrenging in één behuizing zijn onder gebracht. De verbrandingsmotor zit tegen deze unit aan geschroefd. Het is zo op het eerste gezicht niet vast te stellen wat er behalve de elektromotor en de generator nog meer in die behuizing zit. Een koppeling of een planetair stelsel zou er ook nog wel bij kunnen.
De rit die ik maakte met de Ampera ving ik aan met een minimum aan elektriciteit in de accu, dit om te kunnen ervaren wat er gebeurt nadat de accu leeg is en de range extender aanslaat. Na een kilometer of vier vijf sprong de range extender aan, dit in de bebouwde kom bij weinig spannende snelheden. Afhankelijk van de elektriciteitsbehoefte van de elektromotor deed de 1,4 liter benzinemotor meer of minder z'n best. Zo ook toen we de Autobahn opreden. Het toerental van de motor stijgt niet helemaal evenredig met de snelheid, maar dat doet het motortoerental bij een auto met CVT ook niet en bij een Toyota Prius evenmin. Op basis van de rij-impressie kunnen we dus niet zeggen of de auto 100 procent door de elektromotor werd aangedreven of dat de verbrandingsmotor middels een traploze overbrenging ook mee deed.
De Amerikaanse GM-woordvoerder heeft natuurlijk helemaal gelijk wanneer hij zegt dat het ook eigenlijk helemaal niet uitmaakt wat er nou precies onder de motorkap gebeurt zolang de auto maar z'n opgegeven (verbruiks)waarden haalt. De Volt/Ampera zou alleen minder de puur elektrische auto zijn dan GM ons graag wil laten geloven, maar toch meer een 'gewone' plug-in hybride, technisch niet veel anders dan de Prius met snoer (waar ook niks mis mee is) of de BYD F3DM (waar evenmin iets mis mee is). Het maakt de Volt/Ampera als auto niet minder, alleen vanuit publicitair oogpunt misschien iets minder spannend en exclusief.

Lezersreacties (49)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.