Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
30

Vijftig doden niet rendabel

Nic de Boer
  • Nic de Boer
  • Weblogs
5 april 2007 om 10:50
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Deze week stuitte ik op een ogenschijnlijk simpel ANP-berichtje op internet. Daarin staat dat de politie aandringt bij automobilisten om een veiligheidshamertje in de auto te hebben. In noodsituaties kan daarmee altijd van binnenuit een ruitje worden ingetikt. De politie vind die hamertjes belangrijk omdat ze zijn geschrokken van een ongeluk in Oostrum waarbij vier mensen om het leven kwamen doordat de centrale deurvergrendeling weigerde toen hun auto te water raakte.

In het ANP-bericht komt ook de woordvoerder van de Rai Vereniging aan het woord. Het blijkt dat het te water raken van auto een typisch Nederlands probleem. "Omdat wij nu eenmaal veel water hebben," is de simpele verklaring. Jaarlijks komen zeven- tot achterhonderd auto's in het water terecht en dat levert per jaar vijftig (!) doden op. Let wel: dat is zeven procent van de 718 verkeersdoden in 2005. (De cijfers van vorig jaar worden aan het einde van de maand bekendgemaakt.) En bij die verkeersdoden zijn alle weggebruikers gerekend. Dus van motorrijder tot nordic walker. Die vijftig mensen zijn relatief een enorm aantal.

En nu komt het: "Het is lastig alle elektronica honderd procent waterdicht te maken, zeker voor de relatief kleine Nederlandse markt," verklaart de Rai Vereniging. Daar valt m'n bek van open. Onze vijftig doden zijn voor de industrie geen aanleiding om het probleem van vochtgevoelige elektronica aan te pakken. Is het in deze tijd van automatische afstandhouders, inparkeerhulpen, motorkappen die voetgangers kunnen opvangen en waarschuwingssystemen waarbij de stoel gaat trillen als je een rijstrook verlaat, niet een kleine moeite om even waterdichte elektronica te regelen? Volgens mij is hier een schone taak weggelegd voor de industrie, EuroNCAP en het RDW, de instantie die kentekengoedkeuringen afgeeft voor de Nederlandse markt.
Nic de Boer

Nic De Boer

Autojournalist

Al van jongs af aan ben ik autogek en verslind ik autoblaadjes. Ik wist dus ook al vroeg wat ik wilde worden: het werken bij een titel als AutoWeek lag voor de hand. Mijn eerste klus bij AutoWeek was het bemensen van de nieuwsdesk. Saillant detail: het allereerste bericht dat ik ooit schreef, was de aankondiging van de prijzen van de CityRover – een auto die achteraf nooit is gekomen. Toch was het helemaal in mijn straatje want ik heb een voorkeur voor auto’s die buiten het normale vallen en een bijzonder verhaal hebben. Sinds enige jaren ben ik occasionredacteur en werp ik mijn op als Beschermheer van de Roestplek. Moderne auto’s vind ik weldegelijk interessant maar een auto die al een tijdje ‘geleefd’ heeft, zegt me een stuk meer. Mijn eerste auto was een Citroën ID19B uit 1969. De nieuwste auto die ik ooit kocht, is uit 2002 en de kans is maar heel klein dat ik ooit een auto van later datum aanschaf.

  • Twitter
  • Facebook
  • Instagram
30 Bekijk reacties

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Nic De BoerLaatste blogs vanNic De Boer

  • Weblogs
    Op de Rollenbank: nog enkele plekken vrij!

    Op de Rollenbank: nog enkele plekken vrij!

    49
    • 15 maart 2014
  • Licht uit

    42
    • 23 december 2013
  • Weblogs
    Doe mee aan 'Het Familiealbum'

    Doe mee aan 'Het Familiealbum'

    12
    • 1 november 2013
  • Weblogs
    Agressie

    Agressie

    66
    • 1 oktober 2013
  • Weblogs
    Familiefoto's gezocht

    Familiefoto's gezocht

    21
    • 19 september 2013

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek een specifieke auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's met elkaar
  • Occasions zoek naar een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (43)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (6)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (2)
  • Jan LemkesJan Lemkes (1)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep