AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Tuners: bespaar je de moeite!
20
Ondanks dat de Mercedes SLR McLaren alweer sinds 2003 op de markt is, blijven tuners maar enthousiast over deze Brits-Duitse kruisbestuiving. Deze week is het Hamann dat met de Volcano opnieuw de Arabieren en de Russische maffia lekker wil maken. Ik heb het nooit zo begrepen. Ten tijde van de lancering van de SLR vond ik 'm al te veel een auto die op twee gedachten hinkte. Mercedes-Benz leek eisen te hebben gesteld op het gebied van comfort, terwijl McLaren juist voor het puristische ging. Het gevolg was dat alle pogingen van McLaren om een lichte supercar te maken (zoals een constructie met koolstofvezel) teniet werden gedaan door de interieurdesigners van Mercedes-Benz, die doodleuk allerlei luxe en zelfs een vijftrapsautomaat (!) monteerden.
Nee, in 2003 waren het de Porsche Carrera GT en Pagani Zonda die mijn hart gestolen hadden en daar is eigenlijk geen verandering in gekomen (zij het natuurlijk dat de Carrera GT uit productie is). Overigens had Mercedes-Benz in 2004 wel degelijk een puristische auto op de prijslijst staan: de CLK DTM AMG. Deze kwam met z'n 582 pk sterke V8 compressormotor akelig dicht in de buurt van de SLR en was een veel grotere belevenis om te rijden. DTM-specialist HWA bouwde honderd exemplaren, waarna er nog een aantal cabrio's volgden, maar die kunnen we maar beter vergeten.
Met de Roadster 722 Edition en zeer waarschijnlijk nog een Speedster wil Mercedes-Benz de SLR nog een waardig afscheid geven, maar wat mij betreft had de SLR onderhand wel een plekje in het automobiele rusthuis mogen hebben. De tijden zijn veranderd en deze halfbakken supercar duidelijk niet gunstig gezind. Hopelijk is de als een Messerschmitt klinkende SLC, die min of meer als opvolger kan worden gezien, een auto die beter weet wat –ie wil. Anders kan Mercedes-Benz zich beter de moeite besparen.
Nee, in 2003 waren het de Porsche Carrera GT en Pagani Zonda die mijn hart gestolen hadden en daar is eigenlijk geen verandering in gekomen (zij het natuurlijk dat de Carrera GT uit productie is). Overigens had Mercedes-Benz in 2004 wel degelijk een puristische auto op de prijslijst staan: de CLK DTM AMG. Deze kwam met z'n 582 pk sterke V8 compressormotor akelig dicht in de buurt van de SLR en was een veel grotere belevenis om te rijden. DTM-specialist HWA bouwde honderd exemplaren, waarna er nog een aantal cabrio's volgden, maar die kunnen we maar beter vergeten.
Met de Roadster 722 Edition en zeer waarschijnlijk nog een Speedster wil Mercedes-Benz de SLR nog een waardig afscheid geven, maar wat mij betreft had de SLR onderhand wel een plekje in het automobiele rusthuis mogen hebben. De tijden zijn veranderd en deze halfbakken supercar duidelijk niet gunstig gezind. Hopelijk is de als een Messerschmitt klinkende SLC, die min of meer als opvolger kan worden gezien, een auto die beter weet wat –ie wil. Anders kan Mercedes-Benz zich beter de moeite besparen.
Lees ook
Weblogs
Weblog Ken - De Golf II GTI van de Rijkswacht is de coolste Belgische politie-auto ooit
Weblogs
Weblog Bas - Onwil en onvermogen, de EV in Californië is ook een klassenverhaal
Weblogs
Weblog Ken – In jouw auto zitten waarschijnlijk Belgische luidsprekers
Weblogs
Weblog Jan - De Golf van nu
Weblogs