Toyota moet aan de bak

Toyota IQ
Zo, dat is even slikken zeg. Toyota met een mega-terugroepactie in de VS, en nu ook in Europa. Er is nog veel onduidelijkheid maar zeker is: dit is goed mis. Een gaspedaal dat blijft hangen, vanwege matten of mechanisch. Dat dát je als autofabrikant in 2010 nog moet overkomen...
Evengoed een geweldige happing voor fans van automerken, of tegenstanders van bepaalde merken. Daar zijn er nogal wat van namelijk. De anti-Toyota/Japan lobby lacht in zijn vuistje. Zie je nou wel, Japan en met name Toyota, zakt af. In verkoopaantallen (fors terug in China én in de belangrijkste markt, de VS) én in kwaliteit! Toyota scoort een ongehoord verlies vorig jaar. "De grootste ter wereld zal niet lang de grootste blijven', lezen we. VW (dat veel minder verloor in de VS) en Hyundai/Kia (stijger in de wereld, in de VS én in China) hijgen Toyota in de nek. Altijd leuk als de grootste een pak slaag krijgt. Dat merken we hier bij de grootste auto-titel van Nederland, AutoWeek en autoweek.nl ook geregeld...
De trouwe fans hebben nog wel wat credit over voor het merk dat zo lang excelleerde in betrouwbaarheid en duurzaamheid worldwide. Ze blijven geloven in 'Japanse' kwaliteit en kwaliteitscontrole.
Wat is de kern van de zaak? Hoezo deze missers? Vanwaar deze teruggang? Volgen de analisten van The Economist schuilt dat toch in het feit dat Toyota te gretig heeft willen groeien. De groei prevaleerde bóven de kwaliteit. Bewust staat dat in de verleden tijd. Want Toyota ziet zelf ook dat dit fout gaat.  Topman Akio Toyoda, wie kent hem niet, erkent het probleem. En is ermee aan de slag. Want als hét onderscheidende vermogen van een Toyota in elkaar stuikt -zorgeloze betrouwbaarheid en duurzaamheid in een pretentieloze jas tegen een reële prijs- dan kunnen we wel stoppen.
Overigens is Toyota zeker niet de enige fabrikant die in de honger naar groei de kwalitieit minder prioriteit gaf. Aan het begin van deze eeuw leed Mercedes-Benz enorme imagoschade met belabberde bouwkwaliteit en veel storingen, en ook Renault doet nu heel veel moeite om het imago van fabrikant van onbetrouwbare auto's af te schudden. Al bewijzen cijfers inmiddels dat de Fransen de problemen inmiddels opgelost hebben. En ook de producten van Volkswagen scoorden recentelijk slecht in de duurtesten van onze collega's van AutoBild.
Toyoda's voorganger Watanabe heeft die kwaliteitsterugval al proberen te keren, in elk geval in gang gezet (nog niet afdoende dus..) en de huidige topman Toyoda wil dát vasthouden én er iets aan toevoegen: ook aantrekkelijke auto's gaan bouwen, auto's die iets bij je los maken. Want wat blijkt: hoewel nieuwe man Toyoda een typisch Japans executive-pak draagt, is het een heuse autoliefhebber. Die groene auto's begrijpt maar ook snapt  dat er méér moet zijn dan dat. En die het supergaaf vindt dat VW weer zo'n Scirocco  neerzet. Dus wie weet. Komen de gouden jaren van de Celica, de Supra misschien toch nog terug. En het is niet allemaal grauw en grijs natuurlijk: de iQ is een vernuftig ding. En respect moeten we ook hebben voor de droom van elke taliban-strijder, de Land Cruiser.
Toyota is niet verslagen. Not by far. Het duurt vast nog wel even eer Spyker ze overneemt. Als ze de zaak weer op de rails krijgen én daarbij emo-auto's kunnen gaan neerzetten (iets dat ze overigens eerder hebben geroepen..) , dan krijgt de concurrentie geheid buikpijn.

Lezersreacties (89)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.