Tien om te zien op de Brussels Motor Show 2025

Weblog Ken - Onze man in Vlaanderen

Renault Twingo

Onze Man in Vlaanderen tipt tien auto’s die je moet gaan zien op het 101ste Autosalon, van 10
tot en met 19 januari in de Heizelpaleizen te Brussel.

Nu de Geneva International Motor Show het loodje heeft gelegd, de IAA tot een mobiliteistbeurs is verschild en de Mondial de l’Automobile vooral een Frans-Chinese aangelegenheid is geworden, blijft er in feite maar een echt salon over in Europa: dat van Brussel. Het (voor de Nederlanders: de) Autosalon is in 2025 terug met 63 deelnemende merken, 2,5 wereldpremières en nog heel wat Europese en Belgische primeurs. Maar toch zijn dit de tien die je absoluut moet gaan zien, in willekeurige volgorde:

XPeng X2

Xpeng X2
WAAROM?
De laatste keer dat we keken, waren er nog niet zoveel vliegende auto’s in omloop …

WAT?
Een vliegende tweezitter van het Chinese automerk dat met de G6 Performance een te duchten concurrent in het elektrische SUV-segment heeft neergezet. Vraag dat maar aan de Porsche Macan 4, die er in de laatste AutoWeek van 2024 het onderspit delfde. De vliegende X2 mag in zijn huidige vorm dan wel wielen missen, de typegoedkeuring is ondertussen binnen en de rijdende versie staat op stapel. Wordt 2025 daarmee het jaar dat de Back to the Future DeLorean uit 1985 eindelijk concurrentie krijgt?

OORDEEL?
Er wordt al meer dan 100 jaar met vliegende auto’s geëxperimenteerd. Hoog tijd dus voor een doorbraak, ook al zal die er waarschijnlijk niet snel komen in het overvolle luchtruim boven Europa.

Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series

Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series
WAAROM?
Omdat deze roadster een nieuw hoofdstuk opent voor de luxedivisie van Mercedes.

WAT?
Een tweezitsversie van de Mercedes SL met een stevig luxesausje. Officieel is de toekomstige Mercedes CLA de eregast in Brussel, maar die wil Stuttgart nog niet zonder camouflage tonen. De SL 680 heeft eigenlijk ook een vorm van camouflage onder de noemer Monogram Series, al zou die bijnaam evengoed op de elfendertig Maybach-emblemen op de motorkap kunnen slaan. Goede smaak koop je dus niet noodzakelijk met veel geld, maar een opvallende verschijning is de SL 680 absoluut.

OORDEEL?
In Knokke en Californië gaan er zeker mensen blij van worden, op voorwaarde dat ze van rood of matwit houden. Andere kleuren zijn er voorlopig niet, maar de emblemen op de motorkap zijn gelukkig optioneel.

Renault Twingo E-Tech
WAAROM?
Renault is op retroreis en lanceert na de R5 en de R4 een elektrische reïncarnatie van de Twingo.

WAT?
Mocht je het nog niet gemerkt hebben: de originele Twingo is hot op de tweedehandsmarkt. Originele exemplaren kosten steeds meer en worden opgesnoept door allerlei verzamelaars. Ondertussen bestaat er zelfs een Twing(o) Raid in Afrika, die in de sporen van de (weggeroeste) R4’s is gereden. Geen wonder dus dat Renault in 2026 met een elektrische versie komt die minder dan €20.000 moet kosten. Met een accu van 30 kWh en een verbruik van 10 kWh/100 km zou die op één acculading 300 km halen.

OORDEEL?
De R5 en R4 E-Tech Electric zijn slimme smaakmakers, maar met de elektrische Twingo kan Renault echt een verschil maken in een marktsegment dat er voor Jean Modaal toe doet.

DS N8

DS N°8
WAAROM?
Omdat elk zichzelf respecterend luxemerk anno 2025 een grote stekkerauto nodig heeft.

WAT?
DS verandert het geweer van schouder, zowel qua aandrijving als naamgeving. Boze tongen mogen dan wel beweren dat het embleem ‘DS 8’ al gepatenteerd was, volgens het luxemerk van Stellantis wijst de toevoeging van ‘Numéro’ op het feit dat de N°8 de eerste DS is die louter met elektrische aandrijving wordt geleverd. Wat er ook van zij, de nieuwkomer smoelt goed en is vanbinnen zelfs gewaagd, aangevuld met een elektrisch rijbereik dat in het beste geval 750 km bedraagt volgens de WLTP-meting.

OORDEEL?
DS staat van oudsher voor uitmuntende reisberlines, maar die roeping weet de DS 9 niet helemaal waar te maken. Op papier heeft de N°8 de betere kaarten, maar ook een naam die toch wat schuurt.

Fiat Grande Panda
WAAROM?
Fiat lanceert lang niet altijd de juiste auto op het juiste moment, maar de Grande Panda is spot-on!

WAT?
De guitige Centoventi-ontwerpstudie uit 2019 is helaas nooit in productie gegaan, maar bij de 125ste verjaardag van Fiat is het wel raak. De ‘Centoventicinque’ heeft de naam Grand Panda gekregen, is overgoten met speelse details en moet zelfs in de elektrische versie minder dan 25.000 mille gaan kosten. Dat het model terloops ook nog eens naar de originele Panda van Giorgetto Giugiaro knipoogt, is een leuke plus voor fans van het Italiaanse huis én de onvolprezen ontwerper. 

OORDEEL?
Met de Grande Panda zet Fiat niet alleen een model neer dat de modellijn alle eer aan doet, het vormt ook de basis voor een nieuw Panda-gamma dat er tot 2027 jaarlijks een nieuwe telg bijkrijgt.

Lancia Ypsilon HF
WAAROM?
Lancia houdt woord en laat particuliere kopers meeprofiteren van het nieuwe rallyprogramma.

WAT?
Met HF hadden de Italianen tot de jaren 90 een embleem in handen dat bijna zo sterk was als GTI. Helaas kreeg de lettercombinatie na de Delta nauwelijks nog opvolging, maar daarin komt nu verandering met de Ypsilon HF. Die moet het weliswaar doen met een elektrische aandrijflijn van 280 pk, de hatchback slaagt er wel in om het aura van het origineel te benaderen met wielkastverbreders en unieke details. De Abarth 600e met dezelfde aandrijflijn bewijst intussen dat het voorwielaangedreven chassis speels genoeg is.

OORDEEL?
De nieuwe Lancia Ypsilon kan best wat steun gebruiken in de showrooms. Een straatversie van de thermische Rally4 HF zou natuurlijk nóg leuker zijn, maar over deze HF hoor je ons (voorlopig) niet klagen!

Toyota Urban Cruiser

Toyota Urban Cruiser
WAAROM?
Omdat zelfs een powerhouse als Toyota niet op een elektrisch been kan staan in Europa.

WAT?
Na de DS N°8 is dit de tweede wereldpremière die in Brussel te bewonderen valt. De nieuwe Urban Cruiser heeft (gelukkig?) niets meer te maken met de kubus uit het vorige decennium, maar voortaan wel met de Suzuki e Vitara. Met dat Japanse merk werkt Toyota al langer innig samen, al was het tot nu toe altijd Suzuki dat van het partnership profiteerde. In de wandelgangen horen we dat het grootste accupakket van 61 kWh deze B-cross-over 400 km ver moet brengen, terwijl het vermogen bij 174 pk en 189 Nm piekt.

OORDEEL?
Als je ziet wat er de komende jaren allemaal op stapel staat in EV-land, dan gaan de Toyota-verkopers hun borst mogen nat maken om deze Suzuki-kloon in noemenswaardige aantallen aan de man te brengen.

Bugatti Tourbillon & Bolide
WAAROM?
Elk salon moet een centerfold hebben, maar bij Bugatti worden dat er meteen twee.

WAT?
Met een Belgische prijs van 4,6 miljoen euro wordt de Bugatti Tourbillon de duurste auto van Het Autosalon, althans van 10 tot en met 14 januari. Van 15 tot 19 januari wordt hij vervangen door de Bugatti Bolide, die exclusief belastingen al 4 miljoen euro kost en niet eens de weg op mag. Hoe dan ook zullen beide in goed gezelschap verkeren, want vlak ernaast staat de bijna even prijzige Rimac Nevera R. Als er één stand is waar het hoe dan ook dringen wordt tussen de spotters, dan zal het bij Bugatti in Paleis 11 zijn.

OORDEEL?
Met zes (!) voor België bestemde Tourbillons heeft de nieuwe Bugatti alvast recht en reden om op het autosalon te staan. Met een beetje geluk komt nieuwbakken ceo Mate Rimac zelf tekst en uitleg geven …

Lamborghini Temerario
WAAROM?
De Lamborghini Huracán is niet meer, lang leve de Temerario!

WAT?
Echt lekker bekt de naam van Lambo’s nieuwste - ahum - instapmodel niet, maar tegen de prestaties valt niet te spotten. De 4-liter V8 zorgt dankzij twee turbo’s al voor 800 pk, maar dankzij de ondersteuning van drie elektromotoren piekt het totale vermogen op maar liefst 920 pk! Doe daar nog een soundtrack aan 10.000 toeren bij en het is haast zonde dat je de nieuwe motor niet kan horen op de stand. Het enige autogeluid dat je op het autosalon zal horen, is traditioneel het claxonconcert op de laatste dag …

OORDEEL?
Supercarbouwers lijken voorlopig immuun voor de verstikkende emissiewetten die de EU oplegt. Geniet er dus van zolang het kan, want exoten als deze hebben wel degelijk een beperkte houdbaarheidsdatum.

Tesla Robotaxi
WAAROM?
Omdat het nog lang duurt eer we de Robotaxi op Europese wegen gaan zien.

WAT?
De nieuwste fantasie van Elon Musk is een feit: een Model Y-achtige tweezitter met vleugeldeuren die autonoom (en dus zonder stuur of pedalen) door het verkeer laveert. De schaduwpresident van Amerika wil zijn Cybercab nog voor 2027 in productie nemen, maar zal nog lang en hard moeten lobbyen eer die in Europa de weg op mag. De Duitse Drie zijn immers al jaren in de weer om hun limousines met level 3-capaciteiten op beperkte snelwegstukken toegelaten te krijgen, dus waarom zou het Musk dan wel lukken?

OORDEEL?
Een nakende realiteit op het ene continent, een vergezochte fantasie op het andere. Met daartussenin: een klein maar genietbaar Autosalon waar iedereen even in het dolle brein van Elon Musk mag kijken.

Lezersreacties (38)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.