SUV-hype in de jaren '50

Fiat Campagnola
Fiat onthult hoogstwaarschijnlijk komende december op de autoshow in Bologna, de Sedici . Het is een nagelnieuw model dat valt in de bijzonder populaire SUV-klasse, al is deze van een klein formaat. Sinds een paar jaar hoor je er als autofabrikant helemaal niet meer bij als je geen terreinauto-achtige in je showrooms hebt staan. Veel merken proberen dan ook uit alle macht gauw een SUV te ontwikkelen. Zo is de Sedici niet veel meer dan een tot Fiat omgedoopte Suzuki. Wie had dat verwacht? Een SUV van Fiat.
Nou, daar is helemaal niets nieuws aan. Vanaf de jaren '50 tot ver in de jaren '80 was er al de Fiat Campagnola. En ook Alfa Romeo, dat binnen afzienbare tijd met een SUV op de markt komt, heeft in de jaren '50 met de 1900M al terreinauto-historie gemaakt. Hele volksstammen denken dat Porsche met de Cayenne zich voor het eerst buiten de gebaande paden waagt en spreken daar schande van. Een terreinauto van Porsche, dat kan toch niet! Alweer mis. In de jaren '50 was er al de Porsche Jagdwagen; er zijn er maar een stuk of zeventig van gebouwd en het was een faliekante mislukking. Maar er was dus al eerder een terreinauto van Porsche.
Niks nieuws dus, dat ineens alle merken met een terreinauto op de proppen komen. Zo'n hype hebben we al eerder in de jaren '50 gehad. Veel die modellen zijn gauw daarna in de vergetelheid geraakt. Alleen een paar modellen bleken ongevoelig voor de modegril en bleven een tijd in productie. De Land Rover Defender en de Toyota Land Cruiser leven zelfs nog steeds.

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.