Snel terug naar de werkelijkheid

Miljoenen laadpaaltjes

Met hybriden, spaardiesels en ander zuinig spul kun je zelf exact volgen hoeveel je verbruikt en hoeveel dat zelf gescoorde verbruik afwijkt van de fabrieksopgave. Met elektrische auto's is dat voorlopig nog even wat lastiger. Hier beneden in de redactiegarage hebben we tegenwoordig een geavanceerde meter hangen die tot ver achter de komma registreert wat de elektrische auto verbruikt. En in de praktijk valt dat verbruik eigenlijk nog best vies tegen.

Graag zou ik willen weten wat de verbruikscijfers zijn van andere elektromobilisten. Helaas zijn veel EV rijders aangewezen op laadpalen waarop je niet kunt aflezen hoeveel energie er tijdens het laden in de auto gestopt is. De enige informatie komt van het metertje op het dashboard dat de acculading aangeeft. Vrij onnauwkeurig. Het wachten is op het moment dat voor het gebruik van een laadpaal een rekening wordt gestuurd met daarop het elektriciteitsverbruik.

Ik vrees dat het nog niet weten wat EV's in werkelijkheid verbruiken verschillende partijen goed uitkomt. En dan heb ik het niet over de fabrikanten, want die weten uit veldtests exact wat hun eigen auto's doen. Nee, het gaat me meer om allerhande subsidiesponzen die baat hebben bij een positieve publieke opinie. Het is werkelijk ongekend hoeveel overlegorganen, bureautjes en andere vage factuurschrijvers zich over de elektrische auto hebben ontfermd. Zolang de elektrische auto nog als een wondermiddel wordt gezien kunnen ze hun gang gaan, maar weten ze zich ook te handhaven wanneer de werkelijke verbruikscijfers bekend zijn?

Lezersreacties (54)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.