Slooppremie? Niet aan beginnen...

Tot de plannen van de regering om de economie weer vlot te trekken, hoort een plan om een karige slooppremie uit te delen voor bestelauto's. Over personenauto's wordt niet eens gesproken. Logisch dus, dat de autobranche ontevreden is. In Duitsland zorgt een riante slooppremie van 2.500 euro voor wie zijn oude gebakkie inlevert ten gunste van een milieuvriendelijke nieuwe auto, voor een enorme toename in de verkoop. Dat wil de Nederlandse branche natuurlijk ook wel. Dan doen we gewoon alsof de crisis niet bestaat.
Het is alleen de vraag wat er gebeurt als de slooppremie in Duitsland ophoudt. Grote kans dat de autoverkopen dan alsnog als een plumpudding in elkaar storten. Als je 't mij vraagt is zo'n slooppremie uitstel van executie. Goed dus, dat de Nederlandse regering daar niet aan begint.
Bovendien moet een bedrijfstak – ook in slechte tijden – in staat zijn de eigen broek op te houden. Vragen om een riante slooppremie is dus een enorm zwaktebod. Als de autowereld wordt gespekt, zijn andere branches er natuurlijk als de kippen bij om ook hun hand op te houden. Wat dacht je van makelaars die een huizenkooppremie mogen uitdelen, een bonnenboekje in de brievenbus voor enorme kortingen bij de bouwmarkt of een slooppremie bij aankoop van een nieuwe koelkast of wasmachine?

Lezersreacties (47)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.